بیانیه ایران درخصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی؛ روزی مهم برای جامعه جهانی ثبت شد
(last modified 1399-07-27T04:30:05+00:00 )
میزان 27, 1399 09:00 Asia/Kabul
  • بیانیه ایران درخصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی؛ روزی مهم برای جامعه جهانی ثبت شد
    بیانیه ایران درخصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی؛ روزی مهم برای جامعه جهانی ثبت شد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای رسمی در خصوص پایان محدودیت‌های تسلیحاتی ایران تاکید کرد: از امروز، جمهوری اسلامی ایران می‌­تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را، از هر منبعی، بدون محدودیت قانونی و صرفاً براساس نیازهای دفاعی خود تهیه کند و همچنین می‌تواند بر مبنای سیاست­‌های خود تسلیحات دفاعی صادر کند.

به گزارش ایرنا؛ در این بیانیه آمده است: امروز، یک روز بسیار مهم برای جامعه جهانی است، که برخلاف تلاش­های رژیم ایالات متحده، از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صیانت کرده است.

این بیانیه می افزاید: بر اساس یکی از نوآوری­‌های برجام، اختتام قطعی و بدون قید و شرط محدودیت‌­های تسلیحاتی و ممنوعیت­‌های مسافرتی مستلزم هیچگونه تصویب قطعنامه‌­­ی جدیدی نیست و هیچ نیازی به صدور بیانیه و یا هیچ اقدام دیگری از سوی شورای امنیت ملل متحد ندارد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سنگ بنای سیاست خارجی‌اش را رد سلطه و فشار در هر شکل آن توصیف و تاکید کرد: تحمیل هرگونه محدودیت هیچگاه از جانب ایران به رسمیت شناخته نشده است.

در این بیانیه با اشاره به اینکه دکترین دفاعی ایران بر پایداری عظیم مردم و توانمندی­‌های بومی استوار است، آمده است: جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بومی، نیازهای دفاعی خود را تأمین کرده است؛ این دکترین همچنان محور اصلی و اساسی کلیه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حفظ قدرت دفاعی بوده و خواهد بود.

در پایان این بیانیه آمده است: ایالات متحده، که نیرنگ­‌های غیرقانونی و بدخواهانه آن در تلاش برای نقض هر چه بیشتر قطعنامه شورای امنیت، در طول سه ماه گذشته چندین بار توسط شورای امنیت به طور قاطع رد شده است، باید رویه مخرب خود را در قبال قطعنامه ۲۲۳۱ رها کرده؛ به پایبندی کامل به تعهدات‌ خود بر اساس منشور ملل متحد بازگردد؛ اقدامات مغایر با حقوق بین­‌الملل و نادیده گرفتن نظم بین‌­المللی را متوقف نماید؛ و از دامن زدن به بی ثباتی در منطقه غرب آسیا اجتناب ورزد.

با وجود تشدید تلاش‌های چند ماه اخیر آمریکا  برای تمدید محدویت‌های تسلیحاتی ایران مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ و توسل به راهکارهای مختلف از قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل گرفته تا لابی و اعمال فشار بر برخی کشورها برای همراهی با آن به منظور جلوگیری از لغو این محدودیت‌ها، این محدودیت‌ها بامداد امروز (یکشنبه) ۱۸ اکتبر/۲۷ میزان ساعت ۳:۳۰ بامداد و در پنجمین سالگرد برجام به صورت خودکار برداشته خواهد شد.

 

کلیدواژه