میزان 27, 1399 08:31 Asia/Kabul
  • پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران
    پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران

تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران، در پنجمین سال حصول برجام، امروز 18 اکتبر 2020 به طور رسمی به پایان رسید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ساعت ۳:۳۰ بامداد امروز یکشنبه براساس توافق هسته‌ای برجام محدودیت‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران پس از ۱۰ سال به پایان رسید. براساس قطعنامه ۲۲۳۱؛ از این پس واردات و صادرات تسلیحات از مبدا و به مقصد ایران هیچ محدودیتی نخواهد داشت.

پیش تر «دیوید هریس»، مدیرکل کمیته یهودیان آمریکا که از نهادهای مهم لابی‌گری در این کشور محسوب می‌شود، به شدت از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی ایران ابراز نگرانی کرد و شکست در شورای امنیت برای تمدید این محدودیت‌ها را «روزی بسیار خطرناک و غم‌انگیز برای دنیا» خواند.

هریس در بیانیه‌ای در این‌باره مدعی شد: « با کم‌کاری شورای امنیت در تمدید محدودیت های تسلیحاتی ایران، این کشور از ۱۸ اکتبر به آزادی عمل دست خواهد یافت و بدون نقض برجام و تحریم‌های سازمان ملل دست به خرید و فروش اسلحه خواهد زد.»

آمریکا در ماه های اخیر همه تلاش های ممکن را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بکار گرفته اما این تلاش ها به شکست انجامیده است.

دفتر نمایندگی دائم چین در سازمان ملل متحد با تأکید بر اینکه آمریکا با خروج از برجام تعهدات خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را زیر پا گذاشته، اعلام کرد، آمریکا هیچ حقی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ندارد.

روسیه نیز تاکید کرده است، آمریکا نمی‌تواند از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران استفاده کند.

کلیدواژه