میزان 28, 1399 10:20 Asia/Kabul
  • بازتاب لغو تحریم تسلیحاتی ایران در رسانه های چینی
    بازتاب لغو تحریم تسلیحاتی ایران در رسانه های چینی

لغو تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران در رسانه های چینی بازتاب گسترده ای داشته است.

به گزارش ایرنا، رسانه های گروهی چین لغو خودکار تحریم تسلیحاتی ایران را از روز یکشنبه شکستی برای آمریکا و پیروزی برای ایران توصیف کرده و افزودند: واشنگتن بار دیگر در برابر تهران به چالش کشیده شد.

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست نوشت، تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل که از سال ۲۰۰۷ میلادی برقرار بود، از امروز منقضی شده و این از دستاوردهای توافق هسته ای است که ایران و قدرت های بزرگ در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا کردند.

 روزنامه "مردم" ارگان حزب حاکم چین هم نوشت، تحریم فروش سلاح به ایران طبق مقررات سازمان ملل متحد که ذیل توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ (برجام) بین جمهوری اسلامی و قدرت های جهانی است، پایان یافته است.

خبرگزاری "شین هوا" نیز اعلام کرد، در تاریخ ۱۵ اوت امسال(25اسد) شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی فعلی علیه ایران را رد کرد و این تلاش آمریکا مورد موافقت کشورها قرار نگرفت.

شبکه خبری فونیکس از هنگ کنگ نیز در گزارشی آورده است که این می تواند برای ایران یک پیروزی و برای آمریکا یک شکست تلقی شود.

براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از روز یکشنبه (18 اکتبر) همه محدودیت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن و تمامی ممنوعیت‌های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو سازمان ملل متحد که پیش از این ضد برخی شهروندان و مسئولان نظامی ایران تحمیل شده بودند، به صورت خودکار خاتمه یافت.

کلیدواژه