میزان 30, 1399 08:35 Asia/Kabul
  • ظریف: امنیت و ثبات خریدنی نیست
    ظریف: امنیت و ثبات خریدنی نیست

وزیر امور خارجه ایران با انتقاد از آمریکا به عنوان بزرگترین فروشنده سلاح به منطقه خلیج فارس، گفت: شاید کسی بتواند با پول، پیچیده‌ترین تسلیحات را خریداری کند اما حقیقت این است که امنیت و ثبات خریدنی نیست.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی وضعیت منطقه خلیج فارس با اشاره به پویش صلح هرمز (امید) از سوی ایران اظهار کرد: این ابتکار متکی به مسئولیت هر کشور در منطقه برای تضمین صلح، ثبات و رفاه همسایگان و انتفاع همگان از آن است.

ظریف با بیان اینکه تجویزهای غلطی همچون خرید امنیت از دیگران، بدست آوردن امنیت در ازای ناامنی همسایگان و کسب هژمونی منطقه‌ای مسبب عواقب ناگواری شده است، افزود: حضور نامشروع آمریکا با 7600 مایل فاصله از سواحلش در منطقه خلیج فارس، دستاوردی جز ترور بزدلانه شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» دشمن شماره 1 داعش توسط رئیس جمهور آمریکا نداشته است.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه منطقه قوی نیاز به ثبات سیاسی دارد که در آن، تمام همسایگان خویشتنداری راهبردی را تمرین می‌کنند، خاطرنشان کرد: «ما نیاز به همکاری جمعی توسط کشور‌های منطقه برای ایجاد گفتگوی فراگیر و ایجاد امنیت شبکه‌ای در منطقه داریم؛ در غیر اینصورت برای نسل‌ها، درگیر هرج و مرج خواهیم بود».

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران نگرانی‌ها و گلایه‌های خود را دارد، یادآور شد: مردم ایران هرگز 8 سال جنگ تحمیلی را که در آن متجاوز بطور کامل توسط همسایگان حمایت مالی می‌شد را فراموش نمی‌کنند.

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه یک رهیافت جدید منطقه‌ای بایستی نتیجه تعاملات جمعی کشورهای منطقه باشد، تصریح کرد: رئیس جمهوری ایران، ابتکار صلح هرمز را با تمام رهبران کشورهای ساحلی خلیج فارس به اشتراک گذاشت و آن‌ها را دعوت کرد که این ایده را غنی کنند و در اجرای آن مشارکت داشته باشند.

کلیدواژه