میزان 30, 1399 09:58 Asia/Kabul
  • برگزاری دومین دور از مذاکرات هیات قضایی ایران و اوکراین
    برگزاری دومین دور از مذاکرات هیات قضایی ایران و اوکراین

دومین دور مذاکرات هیات قضایی جمهوری اسلامی ایران و اوکراین در تهران برگزار شد.

به گزارش ایرنا، «غلامعباس ترکی» دادستان نظامی تهران سه‌شنبه شب در دومین دور مذاکرات هیات قضایی ایران و اوکراین، با ابراز تأسف از سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: به لحاظ صلاحیت سرزمینی، محل وقوع سانحه و همچنین تابعیت ایرانی ۱۵۵ نفر از جانباختگان، دستگاه قضایی ایران و سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دارای صلاحیت انحصاری حقوقی و قانونی رسیدگی به پرونده این سانحه است.
ترکی با اشاره به تحقیقات مبسوط و دقیق دادسرای نظامی تهران درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی افزو:، این روند بر عزم ایران برای رسیدگی عادلانه و منصفانه به این پرونده و پیشگیری از حوادث مشابه دلالت دارد.
دادستان نظامی تهران با بیان اینکه طبق قانون همه شاکیان اعم از اتباع ایرانی و غیرایرانی می‌توانند شکایت خود را مطرح کنند، تصریح کرد، تاکنون ۱۰۰ نفر از اولیاءدم شکایت خود را در دادسرای نظامی تهران مطرح و درخواست رسیدگی کرده‌اند.
ترکی تاکید کرد، ایران معتقد است، براساس کنوانسیون های بین المللی که جمهوری اسلامی به عضویت آنها درآمده، خسارات جانباختگان به صورت یکسان پرداخت شود.
در دومین دور مذاکرات هیات قضایی ایران و اوکراین، بر استمرار و تعمیق همکاری های فنی و حقوقی در چارچوب موافقتنامه همکاری های حقوقی و قضایی بین دو کشور توافق شد.
همچنین، در این جلسه، فیلمی تهیه شده از عملیات شبیه سازی سانحه به نمایش درآمد و سرپرست هیئت ایرانی توضیحاتی ارائه کرد و کارشناسان اوکراینی نیز سؤالات خود را مطرح کردند.
هشتم ژانویه 2020 (18جدی1398) یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی اوکراین حوالی تهران سقوط کرد که بر اثر آن، 167 مسافر و 9 خدمه این پرواز جان باختند.

کلیدواژه