عقرب 01, 1399 20:22 Asia/Kabul
  • گفتگوی تلفنی روحانی و اردوغان / تاکید بر گسترش روابط ایران و ترکیه

رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس جمهوری ترکیه در گفتگوی تلفنی بر گسترش روابط دوجانبه تاکید کردند.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر پنج شنبه در گفتگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، روابط دو کشور را الگویی برای سایر همسایگان دانست و اجرای هرچه سریعتر توافقات ایران و ترکیه بویژه در زمینه همکاری های تجاری و بانکی را خواستار شد.

روحانی همچنین مبارزه با تروریسم در منطقه را موضوعی مهم عنوان کرد و افزود، گروه های تروریستی می توانند خطر بزرگی برای منطقه باشند.

رییس جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به بحران منطقه قره باغ و ضرورت حفظ امنیت شهرهای مرزی ایران با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان اظهار کرد، جنگ راه حل نیست و باید از طریق گفت و گو و مذاکره این مشکل حل شود.

روحانی خاطرنشان کرد، ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند در منطقه و همچنین روسیه می توانند برای استقرار صلح و ثبات در منطقه کمک کنند و تداوم همکاری های این سه کشور برای حل بحران سوریه ضروری است.

رئیس جمهوری ترکیه نیز در این تماس تلفنی از ایران به عنوان دوست و همسایه خوب ترکیه نام برد و گفت، ترکیه به حمایت از ایران در برابر تحریم های یکجانبه آمریکا ادامه خواهد داد و برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی همچون گذشته همه تلاش خود را انجام خواهد داد.

اردوغان همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تروریسم را عامل مهمی در برقراری صلح و امنیت در منطقه دانست و برادامه این همکاری ها تاکید کرد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین ابراز امیدواری کرد، همکاری ایران و ترکیه در زمینه بحران منطقه قره باغ، منجر به حل این بحران از طریق گفت و گو و بازگشت آرامش و صلح به منطقه شود.

کلیدواژه