عقرب 11, 1399 10:23 Asia/Kabul
  • ظریف: ایران حضور تروریست ها نزدیک مرزهای خود را تحمل نمی کند
    ظریف: ایران حضور تروریست ها نزدیک مرزهای خود را تحمل نمی کند

وزیر امور خارجه ایران درباره انتقال و حضور گروه های تروریستی در مناقشه قره باغ هشدار داد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما در خصوص ناامنی های ناشی از انتقال تروریست ها به ویژه بقایای داعش به منطقه قره باغ و رایزنی های دستگاه دیپلماسی ایران برای مقابله با آنان گفت، ایران تقریبا مطمئن است که تروریست ها در میانه درگیری حاضر بودند و تهران تاکید دارد این اقدام به صلاح هیچ کس نیست.

ظریف افزود، ایران در مذاکرات اخیر خود موضوع انتقال و حضور گروه های تروریستی در قره باغ را به اطلاع مقامات جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه و ترکیه رسانده و تاکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد، اکنون این تروریست ها در حاشیه مرزهای ایران حضور ندارند، اما احتمال این که با فاصله از حاشیه مرزهای کشور حضور داشته باشند، کماکان بالاست.

ظریف همچنین با اشاره به طرح جمهوری اسلامی ایران برای برقراری صلح در قره باغ اظهار کرد، طرح صلح ایران فقط مربوط به آتش بس موقت نیست، بلکه حرکت به سمت حل و فصل درگیری ها براساس چارچوبی است که با اعلام تعهد دو طرف به مجموعه ای از اصول آغاز می شود و بعد با اقداماتی به ویژه خروج نیروهای اشغالگر از همه مناطق اشغالی ادامه می یابد.

وزیر امور خارجه ایران، تضمین حقوق مردم، ایجاد راه های ارتباطی، نظارت کشورهای منطقه بر روند اجرای طرح و مسائلی از این قبیل را از دیگر اجزای طرح ایران برای برقراری صلح در منطقه قره باغ برشمرد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند؛ مناقشه این دو کشور بر سر منطقه قره باغ سال 1988 آغاز شد.

دور جدید این درگیری‌ها از 6 میزان آغاز شد و شماری از نیروهای دو طرف کشته و یا زخمی شدند.

 

کلیدواژه