عقرب 14, 1399 09:02 Asia/Kabul
  • خطیب زاده: مذاکرات ایران و چین متوقف نشده است
    خطیب زاده: مذاکرات ایران و چین متوقف نشده است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران توقف مذاکرات ایران و چین درخصوص سند همکاری‌های جامع تا اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تکذیب کرد.

به گزارش ایرنا، "سعید خطیب زاده" سه شنبه شب ضمن تکذیب توقف مذاکرات ایران و چین تا اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: تهران و پکن درباره جزئیات قرارداد در حال گفت ‌وگو هستند و نتایج حاصل شده اعلام می‌شود.

"خطیب زاده" خاطرنشان کرد، مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و چین ذیل قرارداد 25 ساله با جدیت در حال انجام است و هیچ ارتباطی به انتخابات هیچ کشوری به ویژه ایالات متحده آمریکا ندارد.

برنامه همکاری های جامع ایران و چین که در دست تدوین و نهایی شدن است، این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی مقام‌های آمریکا تبدیل شده است.

پیش نویس  برنامه 25 ساله همکاری‌های جامع ایران و چین چندی پیش به تصویب هیات دولت جمهوری اسلامی ایران رسید و وزارت خارجه ایران مأمور انجام اقدامات نهایی تا امضای این سند با طرف چینی شد.

این سند  حوزه‌های مختلف از جمله  سیاسی، امنیتی، دفاعی، فرهنگی، کشاورزی، اقتصادی، علمی، جهانگردی، نفت و انرژی، زیرساخت های مخابراتی و فناوری ارتباطات، تجارت، بهداشت و سلامت را شامل می‌شود.

وزارت خارجه ایران اخیرا اعلام کرد، همانگونه که ایران یک کشور مهم در منطقه غرب آسیاست، چین نیز به عنوان یک کشور مهم در شرق آسیا دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه فراوانی بوده و به زودی تبدیل به قدرت اول اقتصادی دنیا تبدیل خواهد شد لذا طبیعی است برقراری روابط طولانی مدت بین این دو کشور خوشایند بسیاری از کشورها به ویژه آمریکا و اروپا نباشد، زیرا دشمنان بسیار تلاش کردند مانع همکاری دنیا با جمهوری اسلامی ایران شوند و می دانند اینگونه روابط، همه نقشه های آنان را نقش بر آب خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران و چین به عنوان 2 کشور مستقل و قدرتمند، همواره در برابر سیاست ها  واقدامات سلطه گرایانه واشنگتن ایستادگی کرده‌اند.

کلیدواژه