آژانس: ایران تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای IR-2m را آغاز کرد
(last modified 1399-08-28T10:27:53+00:00 )
عقرب 28, 1399 14:57 Asia/Kabul
  • آژانس: ایران تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای IR-2m را آغاز کرد
    آژانس: ایران تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای IR-2m را آغاز کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد: تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m در تاسیسات نطنز (مرکز ایران) آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش آورده است: «در تاریخ چهاردهم نوامبر 2020، آژانس تایید کرد که ایران تزریق «هگزافلوراید اورانیوم» (UF6) به آبشار 174سانتریفیوژ IR-2m که اخیراََ در تاسیسات غنی‌سازی نطنز نصب شده را آغاز کرده است».

جزئیات بیشتری از این گزارش هنوز منتشر نشده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش پیشین خود که چهارشنبه هفته پیش منتشر شد، ادعا کرده بود ایران نخستین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2m را تأسیسات هسته‌ای نطنز نصب کرده اما هنوز تزریق اورانیوم را انجام نداده است.

آژانس علاوه بر این گزارش داده بود که ایران کماکان به غنی‌سازی خود در سطح 4.5 درصد ادامه می‌دهد که از سقف 3.67% تعیین‌شده در توافق هسته‌ای برجام بالاتر است.

این سازمان همچنین مدعی شد میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران به 2443 کیلوگرم افزایش یافته است.

این درحالی است که  «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی پیش  به «همکاری خوب» میان ایران و بازرسان این نهاد بین‌المللی در مسئله بازرسی از دو سایت در ایران اشاره کرده بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا،  18 ثور 1397 به‌ طور یکجانبه از توافق هسته‌ ای خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران 18 ثور 1398، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد: بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس  این توافق معلق می‌ کند.

 

کلیدواژه