عقرب 29, 1399 09:45 Asia/Kabul
  • بازتاب اظهارات وزیر امور خارجه ایران ضد آمریکا در تلویزیون چین
    بازتاب اظهارات وزیر امور خارجه ایران ضد آمریکا در تلویزیون چین

اظهارات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضد آمریکا و همچنین برنامه جامع اقدام مشترک (برحام)، بازتاب گسترده ای در تلویزیون چین داشته است.

تلویزیون مرکزی چین روز چهارشنبه ضمن بازتاب اظهارات محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران مبنی بر  لزوم لغو تحریم های آمریکا ضد ایران درچارچوب برجام یادآورشد، آمریکا باید برای برون رفت از شرایط فعلی به تعهداتش پایبند باشد. 

براساس این گزارش «محمد جواد ظریف» گفت: اگر «جو بایدن» برنده پیش بینی شده در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، تحریم های اعمال شده در دو سال گذشته ضد ایران را لغو کند. زمینه بازگشت تهران  به تعهداتش در چارچوب برجام به طور خودکار مهیا می شود و نیازی به هیچ گونه شرایط و حتی مذاکره نیست .

تلویزیون چین به نقل از ظریف آورده است،  آمریکا موظف است، به عنوان عضو سازمان ملل متحد و به عنوان عضو دائم شورای امنیت، قطعنامه 2231 را اجرا کند و اگر واشنگتن این قطعنامه را اجرا کند و تحریم‌ها برداشته شود و مانعی برای فعالیت اقتصادی ایران نباشد، تهران هم تعهدات برجامی خود را اجرا می کند.

در این زمینه  «فوسونگ»  مدیر کل اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین هم گفت: پکن معتقد است که آمریکا مسئول تنش در مورد برجام است و از واشنگتن می خواهد تا اقدامات اشتباه خود را مبنی بر خروج از برجام پایان دهد و راه را برای میانجیگری دیپلماتیک بین المللی باز بگذارد.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با روزنامه ایران که در نسخه روز چهارشنبه این رسانه منتشر شده است، با تشریح رویداد انتخاباتی آمریکا گفت: سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا یکی از ناموفق‌ترین سیاست‌های خارجی آمریکا در تاریخ بود و این کشور را به یک عنصر یاغی تبدیل کرد.

محمد جواد ظریف افزود: اگر «جو بایدن» می‌خواهد در آمریکا و سطح بین المللی موفق شود باید این واقعیت را بپذیرد که آمریکا دیگر نمی‌تواند در دنیا هژمون باشد.

کلیدواژه