قوس 05, 1399 08:44 Asia/Kabul
  • انتقاد از ناتوانی اروپا در عمل به تعهدات برجامی
    انتقاد از ناتوانی اروپا در عمل به تعهدات برجامی

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی با همتای سوئدی خود، ضمن انتقاد از ناتوانی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در قبال برجام،‌ به دولت سوئد توصیه کرد که استقلال و حاکمیت خود را قربانی سیاست‌های زورگویانه و ظالمانه آمریکا نکند.

به گزارش رادیودری، "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و "آن لینده" Ann Linde  وزیر خارجه سوئد روز سه‌شنبه در یک گفت وگوی تلفنی درباره آخرین تحولات بین المللی، موضوعات منطقه ای، موضوعات مربوط به برجام و روابط دوجانبه و کنسولی میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

ظریف در این تماس تلفنی با اشاره به تحریم های غیرقانونی و غیرعادلانه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران، از ناتوانی کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در برجام انتقاد کرده و به دولت سوئد توصیه کرد استقلال و حاکمیت خود را قربانی سیاست‌های زورگویانه و ظالمانه آمریکا نکند.

اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی (آلمان، بریتانیا و فرانسه) بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (8 می 2018) وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند اما تاکنون هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران می 2019 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، تعهدات برجامی خود را براساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوق ایران توازنی برقرار شود.

دولت ایران یکشنبه 5 ژانویه 2020 (15جدی1398) در بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام را اعلام کرد.

براساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

کلیدواژه