قوس 11, 1399 12:17 Asia/Kabul
  • دعوت به خویشتنداری از سوی برخی کشورها برای ایران قابل قبول نیست
    دعوت به خویشتنداری از سوی برخی کشورها برای ایران قابل قبول نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دعوت برخی کشورهای اروپایی از تهران برای خویشتنداری در پی ترور شهید «محسن فخری‌زاده» گفت: استفاده برخی کشورهای مدعی حقوق بشر از برخی کلمات، مورد انتقاد ایران است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری؛  «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به‌شکل مجازی برگزار شد، اظهار کرد: کشورهای زیادی ترور «محسن فخری‌زاده» رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران را محکوم کردند اما از مدعیان حقوق بشر انتظار می‌رفت، محکم‌تر محکوم کنند ولی به هر حال بخشی از سر این داستان، به سیاست‌های آنها برمی‌گشت.

خطیب‌زاده افزود: این کشورها ضمن آنکه نمی‌توانستند این اقدم تروریستی را محکوم نکنند، دعوت به خویشتنداری کردند که عبارتی کمتر از انتظار ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه همه می‌دانند، انگشت این محکومیت به سمت رژیم اشغالگر قدس است، خاطرنشان کرد: متاسفانه تنها یک کشور عربی در منطقه، موضعی در خصوص ترور شهید فخری زاده نگرفته است؛ آن یک کشور هم باید در سیاست‌های خودش تجدیدنظر کند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: اگر ردپایی از کسی در این حمله تروریستی دیده شود هم عاملان و هم آمران آن مجازات خواهند شد و ایران پاسخ خود را به عاملان و آمران خواهد داد که متناسب، مستقل و با حداکثر درد خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه این نشست، درباره به شهادت رسیدن یکی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه در حملات پهپادی گفت: گزارشی از این موضوع نشنیده‌ایم و به نظر می‌رسد خبرسازی است البته سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح باید اظهارنظر کند.

خطیب‌زاده همچنین درباره آخرین وضعیت «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی با بیان اینکه دادستانی بلژیک درخواستی برای صدور حکم داشته ولی دادگاه حکمی را صادر نکرده است، اظهار کرد: با این اقدام بدعت بدی در مسیر مصونیت‌های دیپلماتیک گذاشته می‌شود که کوته‌بینانه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: «اسدالله اسدی» قربانی توطئه‌چینی است که یک سر آن، گروهک تروریستی منافقین و سر دیگر، کمپین فشار حداکثری است؛ البته ایران حداکثر تلاش خود را برای حفاظت از شهروندانش ادامه می‌دهد.

 خطیب زاده همچنین با اشاره به گاه شمار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به سفر هفته گذشته خود به افغانستان اشاره کرد و افزود: با مقامات سیاسی و فرهنگی دیدار داشتیم؛ هیچ رابطه راهبردی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه مسائل فرهنگی هم دیده شود.

 

کلیدواژه