قوس 15, 1399 09:05 Asia/Kabul
  • آژانس نسبت به حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی مسئول است
    آژانس نسبت به حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی مسئول است

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین جمعه شب با انتقاد از  افشای گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد برنامه ایران برای نصب سه آبشار سانتریفیوژهای جدید در نطنز تصریح کرد، این سازمان نسبت به حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشورها مسئول است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، "کاظم غریب آبادی" در توییتر با تاکید بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی باید ساز وکارهای محرمانگی خود و استفاده از سایت داخلی "گاواتم" به عنوان ابزاری برای مکاتبات را مورد بازنگری قرار دهد افزود، آژانس صرفا در رابطه با بروزرسانی تحولات مسئولیت ندارد، بلکه باید حفاظت از اطلاعات محرمانه پادمانی کشور میزبان را نیز تضمین کند.

رسانه‌های غربی  اعلام کردند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو اعلام کرده است که ایران تصمیم به نصب تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای پیشرفته‌ IR-2M در تأسیسات هسته‌ای نطنز دارد.

این اولین باری نیست که گزارش‌های محرمانه آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به رسانه‌ها درز پیدا می‌کند.

پیشتر نیز "میخائیل اولیانف"  نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نسبت به افشای گزارش‌های محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رسانه‌ها اعتراض کرده بود.

انتشار این خبر به فاصله کمی پس از تصویب کلیات طرح اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی ایران برای لغو تحریم‌ها در رسانه‌های غربی خبر ساز شد. 

بر اساس این مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران، سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران موظف است که در صورت عدم لغو تحریم‌ها ظرف مدت 3 ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل 1000 عدد ماشین IR-2m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند. 

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام (18 ثور 1397)  وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی در برابر این اقدام آمریکا موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند. 

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران18 ثور 1398 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوق ایران توازنی برقرار شود.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

 

کلیدواژه