استقبال ایران از کاهش تنش در خلیج فارس
(last modified 1399-09-15T05:37:07+00:00 )
قوس 15, 1399 10:07 Asia/Kabul
  • استقبال ایران از کاهش تنش در خلیج فارس
    استقبال ایران از کاهش تنش در خلیج فارس

 وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب ضمن استقبال از تفاهمات اعلامی کویت در خلیج فارس، ابراز امیدواری کرد، این آشتی به ثبات و توسعه سیاسی و اقتصادی ملت‌های منطقه کمک کند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، "محمدجواد ظریف" در توییتر با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران از تفاهمات اعلامی کویت در خلیج فارس استقبال می‌کند، تصریح کرد، سیاست دیرینه ایران روابط مبتنی بر حسن همجواری و گفت وگوی منطقه‌ای بوده است.

"خالد جارالله" معاون وزیر خارجه کویت جمعه شب اعلام کرد، بحران میان قطر و عربستان سعودی به پایان رسیده و توافق میان 2 طرف نهایی شده است.

خالد الجار الله افزود:‌ برنامه ها برای از میان برداشتن اختلافات و طی مسیر به سوی آینده بهتر اعلام خواهد شد.

"محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" وزیر خارجه قطر نیز در توییتر با تقدیر از تلاش‌های میانجیگرانه کویت برای حل بحران کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کرد، موضع دولت کویت گامی مهم برای حل بحران کشورهای خلیج فارس است.

اعلام پایان اختلافات میان عربستان و قطر ساعاتی پس از آن مطرح شد که "فیصل بن فرحان آل سعود" وزیر خارجه سعودی اعلام کرد، پیشرفت مهمی در پرونده حل بحران روابط با قطر ایجاد شده است.

"محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" وزیر خارجه قطر هم با ابراز خوشبینی نسبت به حل بحران میان کشورش با عربستان و متحدانش گفت: حل این بحران باید فراگیر باشد و اتحاد خلیج فارس را حفظ کند.

عربستان و همپیمانانش یعنی مصر، امارات و بحرین از 15 جوزا 1396  به دلیل همسو نبودن دوحه با جریان عربی به رهبری ریاض روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و علاوه بر اعمال تحریم، مرزهای زمینی - دریایی و هوایی شان را به روی این کشور بستند.

این کشورها برای از سرگیری روابط با قطر، 13 شرط تعیین کرده‌ بودند، اما قطر با بیان اینکه شروط تعیین شده ناقض حق حاکمیت این کشور است، شروط آنها را نپذیرفت.

 

کلیدواژه