قوس 15, 1399 11:34 Asia/Kabul
  • عبور آزمایشی ۲ قطار مسافری و باری در مسیر ریلی خواف _ هرات
    عبور آزمایشی ۲ قطار مسافری و باری در مسیر ریلی خواف _ هرات

در راستای آزمایش خط ‌آهن خواف-هرات و بررسی اقدامات بخش‌های مختلف در مرز، گمرک و ایستگاه‌ها ۲ قطار باری و مسافری پیش از افتتاح رسمی خط از این مسیر ریلی با موفقیت عبور کرد و به افغانستان رفت.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: ‌در راستای توسعه شبکه ریلی ایران پیش از این، اتصال پنج استان به شبکه راه‌آهن‌ انجام شد و یکی دیگر از اهداف مهم توسعه شبکه ریلی کشور، اتصال راه‌آهن به کشورهای همسایه بود و در این راستا اتصال شبکه ریلی به کشورهای افغانستان،‌ عراق و جمهوری آذربایجان از طریق آستارا،در برنامه‌های توسعه شبکه ریلی دنبال شده است.

وی اظهار داشت: اولین اتصال ریلی بین‌المللی، اتصال راه‌آهن‌ به کشور همسایه افغانستان در قالب خط ‌آهن خواف – هرات است که اجرای آن به پایان رسید و آماده افتتاح است. این خط ریلی در قالب چهار قطعه به طول ۲۲۵ کیلومتر طراحی شده و آنچه در تعهد جمهوری اسلامی ایران بود، احداث‌ ۱۴۰ کیلومتر از این خط‌ آهن در ۳ قطعه بود که آماده بهره‌برداری است.

خادمی اضافه کرد: کل خط ‌آهن خواف-هرات ۲۲۵ کیلومتر در قالب ۴ قطعه است، ‌ما از خو‌اف ایران تا مرز شمع‌تیغ در خاک ایران به طول ۷۸ کیلومتر را تکمیل کردیم، سپس ۶۲ کیلومتر از این مسیر ریلی از مرز شمع‌تیغ تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر از محل کمک های جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی کشور افغانستان احداث شد، بنابراین ‌از این مسیر ۲۲۵ کیلومتری، ۱۴۰ کیلومتر که در تعهد جمهوری اسلامی ایران بود، اجرا شد.

همچنین ایستگاه شمع‌تیغ در مرز ایران و ایستگاه روزنک در داخل خاک افغانستان اجرا و تکمیل شد و خط آماده بهره‌برداری است. وی گفت:‌ برای احداث این ۱۴۰ کیلومتر خط ریلی حدود ۴۵۰ میلیارد تومان در سنوات مختلف هزینه شده است اما‌ ارزش روز پروژه بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان با توجه به قیمت‌های امروز است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره قطعه ۴ این خط‌آهن از روزنک تا هرات که در خاک افغانستان قرار دارد و در تعهد کشور افغانستان است، افزود: این قطعه ۴۵ کیلومتر طول دارد که در توافقنامه سال ۱۳۸۵ بین ایران و افغانستان، تعهد ایران ساخت خط تا ایستگاه روزنک بوده است، اما قطعه ۴ که در تعهد افغانستان است، هنوز اجرا نشده که ضرورت دارد افغانستان این خط را تکمیل کند.

کلیدواژه