قوس 27, 1399 08:38 Asia/Kabul
  • هنر نگارگری (مینیاتور) ایران ثبت جهانی شد
    هنر نگارگری (مینیاتور) ایران ثبت جهانی شد

هنر نگارگری (مینیاتور) به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس ایران در پرونده‌ای مشترک با ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

به گزارش رادیودری، پانزدهمین کمیته جهانی میراث ناملموس سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو - UNESCO) که به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی (آنلاین) برگزار می شود کار خود را از روز دوشنبه ۲۴ قوس سال جاری به میزبانی جامائیکا آغاز کرده و به مدت ۶ روز تا ۲۹ قوس۹۹ (۱۴ تا ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰) هر روز به صورت آنلاین از ساعت ۱۶ تا ۱۹ ادامه دارد.

این هنر نوع خاصی از نقاشی است که براساس ویژگی‌های فرهنگی، ادبی و الزامات مبتنی بر مواد اولیه از قبیل طلا، نقره، شنگرف و لاجورد و همچنین نوع نگاه به جهان، طبیعت و تفسیر آن، در جوامع سنتی شکوفا شده و تا به امروز باقی مانده است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی ایران در حاشیه این اجلاس گفت؛ پرونده هنر نگارگری (مینیاتور) ایران به صورت مشترک با کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان پس از بررسی با رای اکثریت آرا و بدون مخالفت به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

عصر روز گذشته نیز در دومین روز برگزاری این اجلاس، گزارش ادواری اقدامات پاسدارانه جمهوری اسلامی ایران درخصوص دو پرونده نقالی و مهارت سنتی ساخت لنج ایرانی و دریانوردی با آن در خلیج فارس که به عنوان در خطر و نیازمند پاسداری فوری ثبت شده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد.

کلیدواژه