قوس 28, 1399 12:23 Asia/Kabul
  • آیین زیارت قره ‌کلیسا ثبت جهانی شد
    آیین زیارت قره ‌کلیسا ثبت جهانی شد

آیین زیارت قره‌ کلیسا با پیشنهاد مشترک ایران و ارمنستان در پانزدهمین اجلاس میراث ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد.

به گزارش رادیودری، آئین و مراسم زیارتی کلیسای تادئوس مقدس (قره‌کلیسا) در پرونده‌ای مشترک با کشور ارمنستان روز چهارشنبه در پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین‌الدول میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو با موافقت تمامی داوران کمیته در فهرست میراث جهانی قرار گرفت و به عنوان شانزدهمین میراث ناملموس ایران در یونسکو به ثبت رسید.

«محمد حسن طالبیان» معاون میراث‌فرهنگی ایران گفت: حضور سالانه زوار ارامنه و مسیحی از کشورهای ایران، ارمنستان، سوریه، لبنان، هلند، فرانسه، اتریش، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان برای برگزاری این مراسم بیانگر همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و ادیان مختلف در ایران و نگاه صلح طلبانه ایرانیان در طول تاریخ است.

طالبیان افزود: برگزاری آئین مذهبی سایر ادیان الهی با حضور پیروان این ادیان از دیگر کشورهای جهان در کشوری مسلمان با امنیت کامل و محیطی امن با همکاری تمامی نهادها و دستگاه‌های دولتی و تلاش برای مرمت و نگهداری بناها و آثار تاریخی این ادیان گواه روشن احترام جمهوری اسلامی ایران به پیروان سایر ادیان الهی است.

آئین و مراسم زیارتی کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا) همه ساله طی سه روز متوالی با حضور زوار ارمنی و مسیحی از ایران، ارمنستان و کشورهای دیگر جهان در مردادماه برگزار می‌شود. 

کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا) در کنار کلیسای سن استپانوس، کلیسای زورزور و دره شام به صورت یک مجموعه درسال 2008 در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

کلیدواژه