قوس 29, 1399 09:15 Asia/Kabul
  • شیطنت خبرگزاری رویترز درباره اظهارات گروسی و احیای برجام
    شیطنت خبرگزاری رویترز درباره اظهارات گروسی و احیای برجام

نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین  با بیان اینکه "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هرگز اعلام نکرده است احیای برجام، نیازمند توافق جدیدی است، گفت: تیتر خبر رویترز درباره اظهارات گروسی و احیای برجام شیطنت آمیز و گمراه کننده بود.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، "کاظم غریب آبادی" جمعه شب از دیدار خود با گروسی خبر داد و اعلام کرد، گروسی در این گفت وگو اعلام کرد،  وی در مصاحبه با رویترز به هیچ عنوان به ضرورت توافق جدید اشاره‌ای نکرده و متن مصاحبه او نیز در این خصوص واضح است و صحبت وی در حوزه آژانس بوده است.

غریب‌آبادی افزود،  مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با رویترز اعلام کرده است برای انجام تمهیدات لازم در راستای برگشت‌پذیری اقدامات ایران در صورت احیای برجام، نیاز به یک پروتکل، تفاهم، توافق یا سند در حوزه آژانس دارد.

نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ادامه تاکید کرد، البته، همین اظهارنظر مدیرکل آژانس مبنی بر اینکه به سندی برای آژانس، در صورت احیای برجام، نیاز است نیز ضرورتاً مبنای فنی و حقوقی ندارد و واکنش لازم در این زمینه روز پنجشنبه انجام شده است.

"کاظم غریب آبادی" در پایان با انتقاد از فضاسازی های رسانه غربی تصریح کرد، متاسفانه رسانه‌هایی مانند رویترز دستورکار سیاسی خاص خود را دنبال می‌کنند و از این طریق، اصول حرفه‌ای و رسانه‌ای را نیز نقض می‌کنند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه به نقل از "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده بود، احیای برجام مستلزم امضای یک توافق جدید است.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (18 ثور 1397)  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران 18 ثور 1398 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوق ایران توازنی برقرار شود.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

 

کلیدواژه