جدی 08, 1399 12:20 Asia/Kabul
  • خطیب‌زاده: راه حل منازعات افغانستان سیاسی است
    خطیب‌زاده: راه حل منازعات افغانستان سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: راه حل قطعی منازعات و بحران‌های افغانستان سیاسی است.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به دیدار هفته گذشته «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان با وزیر امور خارجه ایران در تهران افزود: راه حل قطعی منازعات و بحران‌های افغانستان سیاسی است و با توجه به حضور بی‌ثبات بخش آمریکا در آن کشور، ایران همه گروه‌های افغانی را به گفت و گوهای فراگیر دعوت می‌کند.

خطیب زاده درباره نشست هفته گذشته وزیران امورخارجه کشورهای باقی مانده در برجام نیز گفت: «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران در  این نشست بر تعهدات برجامی طرف مقابل تاکید کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره سفر شب گذشته یک هیات عراقی به تهران گفت: مشاور نخست‌وزیر عراق به دعوت جمهوری اسلامی ایران به تهران آمده و درخصوص آخرین تحولات منطقه رایزنی شده است.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه سیاست ایران حُسن همجواری است، افزود: آمریکا کشورهای مجاور را پایگاه‌های ناامنی ضد کرده است و تهران بارها به کشورهای همسایه و دوست گفته‌ است در برابر سرکشی‌های رژیم حاکم بر کاخ سفید وظایف خود را انجام دهند؛ هرچند براساس منشور  ملل متحد ایران در دفاع مشروع از خود تردیدی ندارد. 

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با اشاره به اقدامات وزارت امورخارجه ایران درباره اظهارات اخیر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشین عراق درباره آخرین سفر سردار سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» به عراق و ترور ایشان گفت: سردار سلیمانی صلح‌سازترین ژنرال منطقه بود که شکست تروریسم و چهره‌های خشونت‌بار وهابیسم در منطقه میراث ایشان است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با تاکید بر اینکه آمریکا با ترور سردار سلیمانی خطای راهبردی بزرگی انجام داد، افزود: آمران و عاملان این جنایت بزرگ در دولت آمریکا، قطعاً به محضر عدالت کشانده خواهند شد.

کلیدواژه