جدی 15, 1399 14:14 Asia/Kabul
  • خطیب زاده: شیطنت‌های آمریکا از چشم ما پنهان نیست
    خطیب زاده: شیطنت‌های آمریکا از چشم ما پنهان نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به تحرکات آمریکا در منطقه گفت: شیطنت‌های واشنگتن از چشم ما پنهان نیست و تحرکات پنهان آنها در عراق و منطقه را رصد می‌کنیم.

«سعید خطیب زاده»سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایران پرس با بیان اینکه نقش عوامل و متحدین رژیم اشغالگر قدس در برخی تنش‌ها به ویژه عراق مشاهده می‌شود، افزود: ایران به دنبال تنش در منطقه نیست ولی در دفاع از مرزها و کیان خود تردید نمی‌کند و مستقیم و آشکار به هر تجاوزی پاسخ خواهد داد. 

خطیب زاده همچنین درباره رای عراق و غیبت افغانستان در جلسه روز پنج‌شنبه سازمان ملل، گفت: همسایگان می‌دانند ماجراجویی آمریکا تا چه اندازه بر ضرر کشورهای منطقه است.  

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران افزود: آمریکا برای سومین بار در اقدامات خود علیه ملت ایران در سازمان ملل شکست خورد؛ این مسئله انزوای روزافزون مقامات کاخ سفید را نشان می‌دهد و این شکست مفتضحانه‌ای بود.

خطیب زاده درباره پیگیری مشترک پرونده ترور سردار سلیمانی با عراق گفت: یک موضوع بسیار جدی بعد حقوقی این ترور توسط عراق است وعراق باید این پرونده را پیگیری کند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره اظهارات اخیر «جک سالیوان» مبنی بر اینکه بعد از پیوستن به برجام با ایران درخصوص مسائل موشکی مذاکره خواهیم کرد، گفت: درخصوص توان دفاعی ایران هیچ وقت مذاکره ای انجام نخواهد شد و توان دفاعی ایران براساس نیازهای ایران بصورت مستقل پیگیری می‌شود.

خطیب زاده با بیان اینکه آمریکا می‌داند فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، افزود: هیچ قسمتی درباره موضوعی که مذاکره شده را مجددا مذاکره نخواهیم کرد و پاسخ ما اجرای کامل و بدون شرط برجام و جبران اتفاقات گذشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین درباره اثر بازگشت آمریکا به برجام و تاثیر آن بر روابط ایران با چین با بیان اینکه همکاری‌های ایران و چین به سطح راهبردی رسیده است،گفت: برجام چارچوب همکاری در حوزه هسته‌ای است و مهمترین همکاران ما در این ایام روسیه و چین بودند که اگر آمریکا به اجرای کامل تعهداتش برگردد، این همکاری‌ها در ابعاد مختلف شدت می‌گیرد.

خطیب زاده درباره خروج ناو هواپیمابر آمریکا از منطقه و بازگشت مجدد آن به خلیج فارس نیز خاطرنشان کرد: برای همه سناریوها آمادگی داریم؛درباره سناریوها قضاوت نمی‌کنیم ولی پاسخ ما قاطع است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمایی اوکراین گفت: تصمیم هیات دولت ایران ناظر بر پرداخت یکسان دیه به همه قربانیان این هواپیماست.

کلیدواژه