جدی 22, 1399 13:22 Asia/Kabul
  • خطیب‌زاده: ایران اسیر فشارهای ساختگی عناصر ورشکسته نخواهد شد
    خطیب‌زاده: ایران اسیر فشارهای ساختگی عناصر ورشکسته نخواهد شد

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: ایران به عنوان دولت مسؤول و در چارچوب فنی و مستقل، پاسخگو سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی است و اسیر سیاست زدگی و فشارهای ساختگی عناصر ورشکسته نخواهد شد.

به گزارش رادیودری، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سقوط هواپیمای اوکراینی افزود: مراحل قضایی متهمان این سانحه در حال پیگیری است و براساس مقررات با جدیت ادامه دارد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد: وفق ضمیمه ۱۳ معاهده شیکاگو، ایران موظف بود یک سال پس از وقوع واقعه گزارش فنی خود را ارائه کند و این مهم انجام شد. 
خطیب‌زاده گفت: ایران با جزییات و دقت سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را انجام داد اما رویکرد برخی کشورها و ورود برخی عناصر شناخته شده ورشکسته نشان می‌دهد برخی به دنبال سیاسی کردن این موضوع هستند و به دنبال حل آن نیستند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره بیانیه تروئیکای اروپا درخصوص برنامه دولت ایران برای غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم گفت: این کشورها نه تنها به وظایف خود عمل نکردند بلکه شریک جرم آمریکا در نقض برجام هستند.
خطیب‌زاده افزود: کشورهای اروپایی بهتر می‌دانند آنچه امروز توسط ایران درخصوص کاهش تعهدات انجام می‌شود ذیل برجام و در چارچوب‌ بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق بین المللی است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره سفر هیأت کره‌ای به تهران هم گفت: این سفر در راستای بدهی سئول به تهران انجام شده است، ضمن اینکه پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی باید به سرعت بازگردد. 
خطیب‌زاده درباره تلاش آمریکا برای تحریم انصارالله یمن نیز گفت: بعید نیست دولت ورشکسته آمریکا در روزهای پایانی خراش دیگری بر چهره آمریکا بکشد و میراث این کشور را مسموم تر کند. 
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اقدام آمریکا در تحریم «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق را نیز محکوم کرد و افزود: اینکه در عراق مسؤول یک نهاد کاملاً دولتی این چنین هدف نیات شوم آمریکا و تحریم‌ها قرار بگیرد، نشانگر وضعیت نامطلوب آمریکا در منطقه غرب آسیاست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره تحولات داخلی اخیر در آمریکا و ورود هواداران ترامپ به ساختمان کنگره این کشور گفت: شرم آورترین دولت آمریکا به شرم آورترین شکل در حال ترک کاخ سفید است؛ بسیاری از خون‌های به ناحق ریخته شده در سراسر دنیا توسط زمامداران آمریکا رخ داده است و دولتمردان این کشور باید روزی پاسخگوی این خون‌های به ناحق ریخته شده باشند.

کلیدواژه