جدی 24, 1399 17:30 Asia/Kabul
  • واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا، بدون عارضه
    واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا، بدون عارضه

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا بسیار ایمن بوده و هیچ عارضه‌ای نداشته است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «علیرضا بیگلری» رئیس انستیتو پاستور ایران درباره سابقه همکاری ایران و کوبا برای ساخت واکسن، افزود: کوبا از معدود کشور‌هایی است که صنعت تولید واکسن آن، بسیار پیشرفته بوده و در سال‌های قبل نیز تنها کشوری بود که فناوری تولید واکسن را به ایران انتقال داده است.
بیگلری با بیان اینکه تکنولوژی واکسن "هپاتیت بی" که در انستیتو پاستور ایران ساخته می‌شود، با همکاری کوبا بوده است، گفت: با آمدن این واکسن، نه تنها ایران قادر است که این واکسن را بسازد بلکه قریب به اتفاق مردم ایران با این واکسن در مقابل "هپاتیت بی"، واکسینه شده اند.
بیگری تصریح کرد: فناوری ساخت واکسن کرونای کوبا منطبق بر واکسن ذات الریه کودکان بوده و ایران بر این اساس مراحل ساخت واکسن کرونای مشترک با کوبا را آغاز کرده است و ۵ تا ۶ ماه است که همکاری بین دو کشور از مراحل اولیه طراحی واکسن، آزمایش حیوانی و کارآزمایی بالینی آغاز شده است و در فاز یک و دو انسانی در کوبا مشخص شد که این واکسن، بسیار بسیار ایمن و بدون عارضه بوده و کارایی بسیار چشمگیری داشته است.
 ویروس کرونا بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از 92 میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و 972 هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند.
آمریکا با بیش از 23 میلیون مبتلا به ویروس کرونا و دست‌کم 389 هزار قربانی، همچنان بیش‌ترین تعداد مبتلایان و جان‌باختگان در جهان را به خود اختصاص داده است.

کلیدواژه