جدی 29, 1399 10:18 Asia/Kabul
  • محوری ترین کار سازمان انرژی اتمی ایران؛ تولید برق هسته ای
    محوری ترین کار سازمان انرژی اتمی ایران؛ تولید برق هسته ای

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، تولید برق هسته‌ای را اولویت و محوری‌ترین ماموریت این سازمان عنوان کرد.

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی (KHAMENEI.IR) که روز یکشنبه منتشر شد، با اشاره به اینکه اوّلین و محوری‌ترین کار سازمان انرژی اتمی، ساخت نیروگاه برق است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بین 20 تا 30 هزار مگاوات برق هسته‌ای نیاز دارد که باید ظرفیت آن در کشور ایجاد شود.

صالحی با بیان اینکه در حال حاضر هزار مگاوات برق هسته‌ای در ایران تولید می‌شود، افزود: دو نیروگاه دیگر برای تولید دو هزار مگاوات در حال ساخت است که تا هفت سال آینده عملیاتی می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های هسته‌ای با نیروگاه‌های فسیلی متفاوت است، خاطرنشان کرد: هر نیروگاه هزار مگاواتی هسته‌ای، پنج میلیارد دلار قیمتش است، ولی هرکدام از این نیروگاه‌ها حدود 70 سال عمرشان است و هزینه‌ی راهبری‌شان حدود صد میلیون دلار در سال است.

صالحی همچنین، تأمین مواد اوّلیه را از دیگر مسائل استراتژیک سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد و افزود: هر نیروگاه 300 تن اورانیوم طبیعی در سال می‌خواهد که ایران تاکنون به 40 تُن رسیده و نیاز به فعالیت زیادی در این بخش است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه این گفتگو با تاکید بر اینکه تهران هیچ اصراری برای پیوستن آمریکا به برجام ندارد، یادآور شد: مطالبه‌ی منطقی و عقلانی ایران رفع تحریم‌هاست.

کلیدواژه