دلو 08, 1399 08:30 Asia/Kabul
  • امینیان: صلح در افغانستان خواست مردم این کشور و کشورهای همسایه است
    امینیان: صلح در افغانستان خواست مردم این کشور و کشورهای همسایه است

سفیر ایران در کابل با اشاره به سفر هیات طالبان به تهران گفت: صلح در افغانستان خواست مردم این کشور و کشورهای همسایه است.

هیأت سیاسی طالبان به ریاست «ملا عبدالغنی برادر» صبح روز سه‌شنبه وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه ایران قرار گرفت.

«بهادر امینیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در گفتگو با شبکه خبری طلوع نیوز با بیان اینکه طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است که باید به ساختار موجود این کشور بازگردد، تصریح کرد: به نظر ایران شرایطی که فعلا در مذاکرات دوحه وجود دارد، شرایطی نیست که نفع مردم افغانستان در آن تامین شود و اصرار ما این است که هرچه زودتر خشونت، درگیری و جنگ تمام شود و طرفین با یکدیگر به مذاکره بنشینند و به صلح برسند.

امینیان با تاکید بر اینکه ایران از نظام جمهوری اسلامی در افغانستان دفاع می‌کند، افزود: ایران در تعامل و گفتگو با مقامات دولت افغانستان، آن‌ها را در جریان تمام رفت‌وآمد طالبان به تهران قرار داده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل همچنین درخصوص نقش «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در روند صلح این کشور گفت: سیاست واشنگتن سیاست بسیار غلطی در طی چندماه گذشته بوده است چراکه آمریکا سعی داشته از طریق امتیازدهی به طالبان به هدف شخصی خود در افغانستان برسد.

امینیان درباره دولت جدید آمریکا و رویکرد آن در قبال کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: سیاست غلط، وحشیانه و غیرانسانی فشار حداکثری ترامپ که یک سیاست غیرواقع بینانه بود، در زمان ترامپ شکست خورد و با خودش به زباله‌دان تاریخ پیوست.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل با اشاره به ضرورت واقع‌بینی دولت جدید آمریکا درخصوص افغانستان تاکید کرد: سیاست واشنگتن باید از یک سیاست شخصی یا برای منافع داخلی آمریکا خارج شود و منافع مردم افغانستان و دیدگاه‌های کشورهای منطقه را در نظر بگیرد.

کلیدواژه