اذعان جوزپ بورل به شکست در پایبندی اروپا به برجام
(last modified 1399-11-14T04:45:06+00:00 )
دلو 14, 1399 09:15 Asia/Kabul
  • اذعان جوزپ بورل به شکست در پایبندی اروپا به برجام
    اذعان جوزپ بورل به شکست در پایبندی اروپا به برجام

 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد این اتحادیه در سال‌های اخیر نتوانسته است از روابط تجاری قانونی بین شرکت‌های اروپایی و ایران حمایت کند.

 به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، بورل با بیان این موضوع گفت: سال گذشته زمان زیادی را برای توسعه ساز و کاری در راستای حمایت از تبادل تجاری با ایران صرف کردیم، ولی کارآمدی این ساز و کار تا کنون محدود بوده است.

وی افزود: اتحادیه اروپا برای یافتن راهکار‌های جدید به منظور جریان خدمات مالی با شرکای تجاری قانونی تلاش خواهد کرد.

بورل همچنین تأکید کرد: توافق هسته‌ای ایران یکی از دستاورد‌های اصلی دیپلماسی اروپا بود، اما اجرای این توافق به علت خروج آمریکا از برجام و اقدام دولت ترامپ به تحریم ایران، به یک سؤال تبدیل شده است. ما نمی توانیم درباره اظهاراتی صحبت کنیم که از سوی طرف های حاضر در برجام مطرح می شوند. با این حال تمام تلاش ها انجام می گیرد تا مطمئن شویم که نتیجه از سوی تمامی اعضا (توافق هسته ای) مورد احترام قرار می گیرد و اعضای برجام به تمام تعهدات عمل خواهد شد.

باوجود اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا  سال  2018  به صورت یکجانبه از برجام  خارج شد.

اعضای اروپایی باقی مانده در برجام (بریتانیا،آلمان و فرانسه) ثور 1397همزمان با خروج آمریکا از برجام، ایده راه‌اندازی یک کانال مالی ویژه برای تسهیل تجارت شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی با ایران، مطرح کردند که پس از ماه ها تاخیر ژانویه 2019 (جدی 1397) رسماً راه‌اندازی این کانال ویژه تجارت با ایران موسوم به "اینستکس" اعلام شد، اما تاکنون این کانال مالی به طور کامل اجرایی نشده است.

کلیدواژه