دلو 16, 1399 09:30 Asia/Kabul
  • گزاره برگ وزارت خارجه درمورد رأی صلاحیتی دیوان بین المللی دادگستری
    گزاره برگ وزارت خارجه درمورد رأی صلاحیتی دیوان بین المللی دادگستری

وزارت امور خارجه ایران با انتشار گزاره برگی به تشریح موضوع حکم دیوان بین المللی دادگستری در مورد رای صلاحیتی در پرونده شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده آمریکا بابت نقض عهدنامه 1955مودّت پرداخت.

به گزارش رادیودری، در گزاره برگ این شکایت که توسط وزارت امور خارجه ایران منتشر شده، آمده است: دولت آمریکا تاکنون به تعهدات خود به موجب دستور موقت دیوان عمل نکرده و دولت ایران طی چندین مکاتبه با دولت آمریکا و دیوان، موارد نقض دستور موقت را گوشزد کرده و در نهایت دیوان تصمیم گرفته است که رسیدگی به موارد نقض را در مرحله ماهوی بررسی کرده و تصمیم گیری نماید؛ بنابراین، دولت ایران این فرصت را دارد تا در مرحله رسیدگی به ماهیت به دلیل عدم ایفای تعهدات آمریکا بر مبنای دستور موقت، از دیوان درخواست جبران خسارت کند.

براساس این گزاره برگ، در حال حاضر با صدور رأی صلاحیتی و رد ایرادات مقدماتی ایالات متحده توسط دیوان، پرونده وارد مرحله رسیدگی ماهوی شده و طبق ماده 94 منشور سازمان ملل متحد، آراء صادره توسط دیوان برای اعضای سازمان ملل لازم الاجراست.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز چهارشنبه با صدور حکمی تاریخی، اعتراض مقدماتی آمریکا را رد و صلاحیت خود را برای رسیدگی به پرونده شکایت ایران از ایالات متحده به دلیل نقض پیمان مودت ایران و آمریکا تأیید کرد.

براساس حکم صادر شده که یک نسخه از آن در تارنمای دیوان لاهه منتشر شده این نهاد قضایی 6 اعتراض مقدماتی آمریکا را نسبت به عدم صلاحیت دادگاه و اینکه این پرونده باید از دستور کار خارج شود، رد کرده است.

ایران پس از تجدید تحریم‌های آمریکا و با استناد به پیمان مودت دوجانبه سال 1955 و با توجه به آنکه پیمان، دیوان لاهه را مرجع رفع اختلافات تعیین کرده است، از آمریکا به اتهام نقض این پیمان شکایت کرد.

عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین  آمریکا و ایران که در تارنمای سازمان ملل نیز بارگذاری شده، در سال 1975 میلادی  میان نمایندگان دو کشور امضا شد.

کلیدواژه