دلو 17, 1399 10:39 Asia/Kabul
  • اختصاص بودجه یک میلیارد روپیه ای و تعهد هند برای توسعه بندر چابهار
    اختصاص بودجه یک میلیارد روپیه ای و تعهد هند برای توسعه بندر چابهار

دولت هند بر اساس قرار داد و همکاری با ایران، یک میلیارد روپیه (معادل تقریبی ۱۳ میلیون و ۶۹۸ هزار دلار) برای توسعه بندر چابهار ایران اختصاص داد.

به گزارش رادیودری، « نیرمالا سیتارامان » وزیر اقتصاد هند ضمن تاکید بر سرمایه گذاری دهلی نو در بندر چابهار گفت: دولت هند این بودجه یک میلیارد روپیه ای را برای توسعه این بندر بری سال های 2021 و 2022 در نظر گرفته است .

«نیرمالا سیتارامان» افزود: دولت هند بر ادامه همکاری دهلی نو با تهران برای توسعه راه آهن چابهار زاهدان هم تاکید دارد.

دولت هند در  سالهای 2019 -2020 بودجه ۴۵۰ میلیون روپیه‌ای را برای توسعه بندر چابهار در نظر گرفته بود. 

در همین زمینه رسانه‌های هندی روز سه شنبه هفته جاری اعلام کردند، دهلی نو دو دستگاه جرثقیل سنگین متحرک برای انجام طرح‌های توسعه‌ای بندر شهید بهشتی چابهار،  به ایران تحویل داده است.  

در سال ۲۰۱۶ ، قرار دادی سه جانبه بین هند، ایران و افغانستان برای ایجاد کریدور بین المللی حمل و نقل شمال و جنوب امضا شد که محور آن توسعه بندرچابهار ایران از طریق سرمایه گذاری هند است.

 دولت هند در این توافقنامه متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱/۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن در قالب قرار داد سه جانبه با ایران و افغانستان شده است. 

مشارکت ایران، افغانستان و هند در پروژه بزرگ بندر چابهار و توسعه آن ضمن آنکه موجب تقویت پیوندهای اقتصادی بین آنان می شود می تواند به تعمیق روابط سیاسی و امنیتی این سه کشور نیز منجر شود.

کلیدواژه