ثور 24, 1403 15:45 Asia/Kabul
  • هند به‌دنبال توافق بلندمدت با ایران برای سرمایه‌گذاری‌ در بندر چابهار
    هند به‌دنبال توافق بلندمدت با ایران برای سرمایه‌گذاری‌ در بندر چابهار

وزیر امورخارجه هند توافق بلندمدت با جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت بندر استراتژیک چابهار، جنوب شرق ایران را خواستار شد.

به گزارش رادیو دری، «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند روز دوشنبه در بمبئی گفت: توافق بلندمدت راه را برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگتر در بندر استراتژیک چابهار ایران هموار می‌کند.

درهمین حال، «سارباناندا سونووال» وزیر کشتیرانی هند پیشتر برای گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران درخصوص مدیریت بندر چابهار به ایران سفر کرد.

هند بخشی از بندر چابهار را به عنوان راهی برای حمل کالا به ایران، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی توسعه داده است.

هند در نظر دارد بندر چابهار ایران را به یک مرکز ترانزیتی تحت کریدور بین‌المللی حمل ونقل شمال-جنوب (INSTC) برای دسترسی به کشورهای CIS تبدیل کند.

«رودرا گاوراو شرست» سفیر هند در ایران نیز روز یکشنبه در بازدید از پایانه‌های بندری، تجهیزات و تأسیسات بندر شهید بهشتی گفت: هند به تعهدات خود برای توسعه بندر چابهار پایبند است.

«قاسم عسکری‌نسب‌» مدیرکل بنادر ‌و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ژانویه 2024 درباره همکاری با هند در بندر چابهار گفت: قرارداد تهران و دهلی نو قرارداد سرمایه‌گذاری از نوع زیرساخت است و قرار شده هندی‌ها از بخشی از زیرساخت‌های بندر چابهار ایران با ورود تجهیزات در قالب یک قرارداد 10 ساله BoT بهره‌برداری کنند که بعداز این زمان، تجهیزات به جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود.

بندر چابهار، استان سیستان و بلوچستان، جنوب شرق ایران، تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد.

بندر چابهار به‌ سبب موقعیت راهبردی و نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی همچون افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آبهای آزاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علاقه هند به سرمایه‌گذاری بیشتر در بندر چابهار

کلیدواژه