دلو 18, 1399 13:52 Asia/Kabul
  • صف آرایی نمایندگان آمریکایی علیه بازگشت به برجام
    صف آرایی نمایندگان آمریکایی علیه بازگشت به برجام

چند تن از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا درنامه‌ای به رئیس‌جمهور جدید این کشور خواستار تداوم سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شدند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، بیش از ۵۰ قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور، از وی خواستند به توافق هسته‌ای با ایران برنگردد و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را ادامه دهد.

این نامه به ابتکار مایک گارسیا  و گرگ مورفی  دو قانونگذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا تنظیم شده و ۵۰ نماینده دیگر از آن حمایت کرده‌اند.

گارسیا در بیانیه‌ای مدعی شد: این توافق جلوی ایران هسته‌ای را نگرفت، از زرادخانه هسته‌ای ایران حمایت کرد و حمایت این کشور از تروریست‌ها را تسهیل کرد.

امضا کنندگان نامه که در مجلس نمایندگان در اقلیت محض قرار دارند، مدعی شدند سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که دونالد ترامپ بعد از خروج از برجام علیه ایران به کار گرفت موفقیت آمیز بوده است.

قانونگذاران آمریکایی با بیان این ادعا که دولت بایدن قصد دارد بدون انجام مذاکرات جدید بر سر برجام وارد این توافق شود، از این مسئله ابراز نگرانی کرده‌اند.  

قانونگذاران آمریکایی در این نامه از اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز حمایت کرده‌اند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه چندی پیش از ضرورت حضور عربستان سعودی در مذاکرات آتی در مورد برنامه هسته ای ایران سخن به میان آورد. علاوه بر ایران، اتحادیه اروپا نیز با این اظهارات مخالفت کرد. این نهاد اروپایی اظهارات مکرون را نظرات شخصی توصیف کرد.

بازگشت به برجام یکی از وعده های انتخاباتی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بوده است.

ایران،  همواره تاکید کرده است که اگر دولت آمریکا همه تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو و بدون قید و شرط به برجام باز گردد، تهران هم به تعهدات برجامی خود عمل می کند.

جمهوری اسلامی ایران،  بعداز خروج آمریکا از برجام و بر اساس مفاد  توافق هسته ای برخی اقدامات خود از جمله غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را از سرگرفت.

کلیدواژه