دلو 20, 1399 14:49 Asia/Kabul
  • گزافه گویی سناتور آمریکایی درباره تحریم های ایران
    گزافه گویی سناتور آمریکایی درباره تحریم های ایران

سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکایی به دولت جو بایدن توصیه کرد، توافقی با ایران را در پیش گیرد که در آن تهران حق غنی‌سازی اورانیوم نداشته باشد.

لیندسی گراهام  سناتور ایالت کارولینای جنوبی در مجلس سنای آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس ابتدا از مواضع ضد ایرانی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین امریکا تمجید کرد و مدعی شد: « اگر جای رئیس ‌جمهور بایدن بودم، تحریم‌‎ها را تا زمانی که ایران رفتارش را تغییر دهد، باقی نگه می‌داشتم و به یک توافق قدیمی با ایران برنمیگشتم ».

گراهام  افزود: « بایدن سه مشکل خواهد داشت: اول، چه کاری متفاوت با ترامپ در قبال ایران بکند، دوم، چه کاری متفاوت با ترامپ در قبال چین انجام دهد و «سوم» اینکه چگونه سیاست مهاجرتی ترامپ را تغییر دهد بدون اینکه باعث شود ایران در اطراف مرزهای ما حضور یابد».

در همین حال یک مقام ارشد آمریکایی که خبرگزاری رویترز نام وی را اعلام نکرد در تصحیح سخنان اخیر بایدن درباره تحریم های ایران گفت: «مصاحبه بایدن در سی‌بی‌اس به معنای آن است که ایران باید غنی سازی اورانیوم فراتر از محدوده‌ توافق هسته‌ای را متوقف کند.»

بر اساس برجام، ایران حق غنی‌سازی اورانیوم تا درصد غنای 3ممیز 67 درصد را دارد و  ایران از غنی‌سازی اورانیوم منع نشده است.

جمهوری اسلامی ایران،  بعد از خروج آمریکا از برجام و بر اساس مفاد  توافق هسته ای برخی اقدامات خود از جمله غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را از سرگرفت.

ایران،  همواره تاکید کرده است که اگر دولت آمریکا همه تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو کند و بدون قید و شرط به برجام باز گردد، ایران هم به تعهدات برجامی خود عمل می کند.  

 

کلیدواژه