دلو 21, 1399 20:34 Asia/Kabul
  • آمریکا باید گام اول را در بازگشت به برجام بردارد
    آمریکا باید گام اول را در بازگشت به برجام بردارد

رییس جمهوری اسلامی ایران خروج آمریکا و عمل نکردن کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی را عامل کاهش مرحله ای تعهدات برجامی از سوی ایران دانست.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در مراسم تبریک سفیران کشورهای خارجی مقیم تهران به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه ندای انقلاب اسلامی از ۴۲سال پیش تا امروز صلح، ثبات مذاکره برای دستیابی به دوستی با کشورهای مختلف بوده است، گفت: ایران در دو جنگ تحمیلی عراق وجنگ اقتصادی آمریکا به پیروزی رسید.

روحانی با تاکید بر این که کووید ۱۹ یک آزمایش بزرگ در سطح جهان برای انسانیت، ‌همکاری و ‌کمک به یکدیگر بود، گفت: در این آزمایش بزرگ دولت ترامپ در برابر ایران رفوزه شد و در دولت جدید آمریکا هم تا امروز اقدام مناسب و درستی مشاهده نشده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران از سال ۲۰۱۵ تاکنون به تعهدات خود عمل کرده و گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تایید کرده است، تصریح کرد: کشوری که از تعهد خارج شد و به مدت سه سال خلاف مقررات بین المللی و خلاف تعهدات قطعنامه ۲۲۳۱ این همه ظلم بر ملت ایران روا داشته، امروز موظف است در بازگشت به برجام آغازگر باشد.

روحانی با اشاره به اینکه منطقه غرب آسیا باید محل صلح و امنیت و ثبات باشد، گفت: ایران هر زمانی که کشوری مورد تعرض تروریست‌ها قرار گرفت، به درخواست دولت آنها به این کشورها کمک کرده و عراق، سوریه، افغانستان و لبنان شاهد بزرگی برای این امر هستند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد: راه حل مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود.

کلیدواژه