تخت‌روانچی: به آمریکا اعتماد نداریم؛ گام نخست را واشنگتن بردارد
(last modified Wed, 10 Feb 2021 04:23:07 GMT )
دلو 22, 1399 08:53 Asia/Kabul
  • تخت‌روانچی: به آمریکا اعتماد نداریم؛ گام نخست را واشنگتن بردارد
    تخت‌روانچی: به آمریکا اعتماد نداریم؛ گام نخست را واشنگتن بردارد

نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: مردم ایران اعتمادی به آمریکا ندارند بنابراین طرف آمریکایی باید گام اول را در برجام بردارد.

به گزارش رادیودری، «مجید تحت روانچی»، نماینده ایران در سازمان ملل در مصاحبه‌ با فرانس24 گفت: مردم ایران هیچ اعتمادی به حرف ایالات متحده ندارند، بنابراین، این ایالات متحده است که باید اجرای تعهداتش را آغاز کند تا اعتماد مردم ایران را به دست بیاورد.

مجید تخت روانچی گفت: «در حال حاضر همچنان آمریکا ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت و برجام است، بنابراین، کاملاً آشکار است چه کسی باید گام نخست را بردارد.»

تخت روانچی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که ایران آماده تبادل دوجانبه همه زندانیان با آمریکا است اما واشنگتن این پیشنهاد را نپذیرفته است.

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا مدعی است قصد دارد کشورش را به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) که دولت قبلی آمریکا از آن خارج شد برگرداند.

او با وجود این در مصاحبه‌ای طی روزهای اخیر به پرسشی درخصوص اینکه آیا حاضر است به منظور ترغیب ایران به اجرای کامل تعهداتش تحریم‌های یکجانبه را رفع کند یا خیر، پاسخ منفی داد. 

نماینده ایران در سازمان ملل در پاسخ به سئوالی درباره پیشنهاد رئیس جمهوری فرانسه برای مشارکت طرف‌های جدید در برجام توضیح داد:‌ دلیلی ندارد که پرونده هسته‌ای ایران دوباره باز شود. برجام در سال 2015 امضاء شد و دوباره مورد مذاکره قرار نخواهد گرفت.

تخت روانچی در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه آیا چراغ سبز آمریکا با پرداخت وام از سوی صندوق بین‌المللی پول کمکی به آزادی شهروندان دو تابعیتی آمریکایی – ایرانی در تهران می‌کند هم گفت: جای تاسف دارد که آمریکا از اوایل سال گذشته مانع پرداخت این وام به ایران شده است. این حق کشورهاست که از صندوق بین المللی پول به ویژه در اوج همه‌گیری کرونا وام دریافت کنند و لذا رفتار آمریکا در این زمینه خلاف قوانین بین المللی و موازین حقوق بشری است.

کلیدواژه