دلو 25, 1399 11:00 Asia/Kabul
  • متفکران بریتانیایی: بایدن گام اول برجامی را بردارد
    متفکران بریتانیایی: بایدن گام اول برجامی را بردارد

سردبیر دفاعی نشریه ایندیپندنت، دیپلمات اسبق و یک تحلیل گر مسائل سیاسی در بریتانیا معتقدند که آمریکا و اروپا در ماجرای خروج دونالد ترامپ از برجام نشان دادند که طرف های قابل اعتمادی نیستند و واشنگتن برای بازگشت توافق‌ هسته‌ای به ریل اصلی، باید گام نخست را بردارد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری به نقل از ایرنا، «رودنی شکسپیر» تحلیلگر مسائل سیاسی در بریتانیا روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن گفت؛ آمریکا با خروج از برجام و اروپا هم با تعلل در اجرای تعهداتش، از روی عمد توافق هسته‌ای را نقض کردند و هر دو طرف غیر قابل اعتماد هستند.

وی یادآور شد: بر اثر تحریم‌های یک جانبه آمریکا در دو سال گذشته میلیاردها دلار به اقتصاد ایران خسارت زده شده، [سردار] قاسم سلیمانی و محسن فخری‌ زاده دانشمند اتمی ایران ترور شدند و هزاران ایرانی به دلیل عدم دسترسی به دارو جان خود را از دست دادند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی تاکید کرد؛ تا زمانی که آمریکا و اروپا خسارت هایی را که به ایران زده‌اند جبران نکنند هیچ اعتمادی وجود نخواهد داشت.

«پیتر فورد» سفیر اسبق بریتانیا در سوریه معتقد است که آمریکا به عنوان اولین طرفی که از برجام خارج شد باید گام نخست را بردارد.

«فورد» در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: امیدوار بودیم که اتحادیه و تروئیکای اروپایی برای بازگشت برجام به ریل اصلی، گام‌های عملی بردارند اما با این اوصاف بعید به نظر می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: با اقدامات تحریک آمیز طرف‌های مقابل، نمی‌توان ایران را به دلیل کاهش تعهدات برجامی مقصر دانست.

گیم سنگوپتا سردبیر دفاعی نشریه ایندیپندنت معتقد است که آمریکا باید گام‌های را در راستای بازگشت به برجام بردارد تا به ایران نشان دهد که نسبت به این توافق جدی است.

سنگوپتا افزود: یکی از راه‌ها این خواهد بود با تسهیل اعطای وام از سوی صندوق بین المللی پول و رفع تحریم‌های ترامپ علیه تعاملات تجاری اروپا و ایران به اقتصاد این کشور کمک کند.

گیم سنگوپتا تصریح کرد: آمریکا همچنین می‌تواند ساختار ارسال تجهیزات دارویی به ایران را ساده تر کند و در کل برخی از تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.

دولت جدید آمریکا که پیشتر وعده بازگشت به این توافق و لغو تحریم‌ها را مطرح کرده بود، این اقدام را مشروط به اجرای تعهدات ایران کرده است. این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران ، آمریکا را ناقض برجام و قطعنامه 2231 دانسته و تاکید دارد که تنها در صورت لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ ای، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی، برگشت پذیر خواهد بود.

کلیدواژه