دلو 29, 1399 09:02 Asia/Kabul
  • پیشنهاد مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران
    پیشنهاد مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران

آژانس بین المللی انرژی اتمی سه شنبه شب اعلام کرد، "رافائل گروسی" مدیرکل این آژانس پیشنهاد داده است برای دستیابی به راه حلی جهت ادامه فعالیت بازرسان در ایران، به تهران سفر کند.

به گزارش رادیودری،  این پیشنهاد در حالی مطرح شده که  روز دوشنبه  "کاظم غریب‌آبادی" نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اعلام کرد، ایران با ارسال نامه‌ای رسمی به مدیرکل آژانس، وی را از تصمیم خود برای پایان دادن به بازرسی‌های سرزده آژانس از تأسیسات هسته‌ای اش مطلع کرده است.

این اقدام ایران وفق بندهای 26 و 36 برجام و در پاسخ به کوتاهی‌های مکرر و مداوم طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهدات خود انجام می‌شود.

در همین حال؛ خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال سه شنبه شب در توییتر نوشت: گروسی کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی را در جریان تحولات اخیر مربوط به فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی ذیل برجام در ایران قرار داده است.

به گفته این خبرنگار، گروسی همچنین به کشورهای عضو اعلام کرده است، جمهوری اسلامی ایران روز 15 فوریه/27دلو به آژانس اطلاع داده است که از روز 23 فوریه/5حوت اجرای اقدامات داوطلبانه خود ذیل برجام از جمله پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.

پروتکل الحاقی، این امکان را به بازرسان آژانس می‌دهد تا هر زمان که خواستند از سایت‌های هسته‌ای ایران بازدید کنند.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور پیشین آمریکا، می 2018 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

ایران به دنبال خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (8 می 2018)  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران  می 2019 در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، ایران تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوقش توازنی برقرار شود.

دولت ایران یکشنبه 5 ژانویه 2020 (15جدی1398)در بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام را اعلام کرد.

در همین حال؛ بر اساس قانون " اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران" که اخیرا در مجلس شورای اسلامی ایران تصویب شد، دولت ایران موظف است در صورت اجرا نشدن تعهدات کشورهای طرف توافق هسته‌ای، اجرای داوطلبانه سند پروتکل الحاقی را متوقف کند.

براساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

کلیدواژه