دلو 29, 1399 12:10 Asia/Kabul
  • غریب آبادی اقدامات آتی هسته‌ای ایران را تشریح کرد
    غریب آبادی اقدامات آتی هسته‌ای ایران را تشریح کرد

نماینده ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین، اقداماتی را که کشورمان در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای از ۵ اسفند/حوت متوقف می‌کند، تشریح کرد.

به گزارش رادیودری، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین گفت که این اقدامات شامل مفاد پروتکل الحاقی، کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت نامه پادمان (برای اظهار زودهنگام تاسیسات هسته‌ای به آژانس)، استفاده از فناوری‌های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران، اقدامات شفاف ساز در رابطه با کیک زرد، اقدامات شفاف ساز در رابطه با غنی سازی و دسترسی‌ها پیرو مفاد برجام است.

وی، نظارت و راستی آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه، همچنین اقدامات شفاف ساز در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژ‌ها را از دیگر اقداماتی برشمرد که قرار است، متوقف شوند.

مجلس شورای اسلامی ایران ۱۱ آذرماه/قوس با تصویب قانون لغو تحریم‌ها دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را درخصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

براساس ماده ۶، «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است براساس بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت ۲ ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.»

غریب آبادی همچنین از سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خبر داد و افزود: این سفر به درخواست مدیرکل آژانس و به منظور گفتگوهای فنی با سازمان انرژی اتمی ایران درخصوص چگونگی اجرای مفاد نامه ۲۷ بهمن ماه ایران به آژانس و ماده ۶ قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی و نحوه ادامه همکاری های دو طرف در چارچوب ترتیبات و تحولات جدید، انجام می شود.

کلیدواژه