ظریف: کاهش نظارت آژانس از 23 فوریه/ 5حوت
(last modified 1399-11-29T09:08:39+00:00 )
دلو 29, 1399 13:38 Asia/Kabul
  • ظریف: کاهش نظارت آژانس از 23 فوریه/ 5حوت
    ظریف: کاهش نظارت آژانس از 23 فوریه/ 5حوت

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه پیدا می‌کند گفت: از 23 فوریه/5حوت نظارت آژانس کاهش می‌یابد.

به گزارش رادیودری، محمدجواد ظریف در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره اجرای قانون مجلس درخصوص برجام اظهارداشت: براساس قانون مجلس شورای اسلامی ایران، در تاریخ 23 فوریه/5حوت یکی از اقداماتی که قانون تعیین کرده و آن کاهش نظارت آژانس و نه توقف آن است اجرایی می‌شود.

وی افزود: براساس قرارداد نظارت پادمان که در واقع استاندارد نظارت آژانس است تاکنون عمل کرده ایم و به آن متعهد هستیم؛ به عنوان یک اقدام داوطلبانه پروتکل الحاقی را بدون تصویب اجرا کرده بودیم و الان تصمیم گرفته ایم که این اجرای داوطلبانه متوقف شود.

وزیر امور خارجه ایران گفت: با درخواستی که رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام دادند، با ایشان مشورت خواهیم کرد؛ سازمان انرژی اتمی هم رسماً به آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که از تاریخ ۲۳ فوریه/5حوت اقدامات داوطلبانه ما در اجرای پروتکل الحاقی متوقف خواهد شد، اما نظارت آژانس ادامه پیدا خواهد کرد.

ظریف با اشاره به اینکه درباره کیفیت نظارت هم سازمان انرژی اتمی آمادگی دارد با آژانس گفتگو کند افزود: نظارت‌های آژانس به صورت عادی که در اکثر کشور‌های دنیا وجود دارد ادامه پیدا خواهد کرد؛ دوم اینکه طرف مقابل ما در برجام اعم از آمریکا و اروپا به تعهداتشان بازگردند.

وی گفت: اقداماتی که ایران انجام داده در اجرای ماده ۳۶ برجام بوده است و ما در داخل برجام هستیم و همان گونه که در بالاترین سطح کشور اعلام شده است به مجرد اینکه آمریکا تحریم‌ها را بردارند و سایر اعضا به تعهداتشان عمل کنند دلیلی نمی‌ماند برای آنکه ایران اقدامات جبرانی انجام دهد.

وزیر امور خارجه ایران افزود:​ در صورت بازگشت طرف‌ها به برجام آن وقت می‌توانیم به اجرای کامل پروتکل‌های الحاقی همانند پنج سال گذشته ادامه دهیم.

کلیدواژه