حوت 01, 1399 11:07 Asia/Kabul
  • خروج ایران از ⁧‫پروتکل الحاقی بدون لغو موثر تحریم‌ها قطعی است
    خروج ایران از ⁧‫پروتکل الحاقی بدون لغو موثر تحریم‌ها قطعی است

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین الملل گفت: اگر تحریم ها لغو نشوند ایران تا سه روز آینده از پروتکل الحاقی خارج می شود.

به گزارش رادیودری به نقل از خبرگزاری خانه ملت، "حسین امیر عبدالهیان"، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین الملل روز جمعه در توئیتی به پایان مهلت آمریکا و کشورهای اروپایی به بازگشت به  برجام اشاره کرد و نوشت: بدون لغو موثر تحریم ها، خروج ایران از پروتکل الحاقی قطعی و حتمی است.

امیر عبداللهیان افزود: بی تردید ایران دیگر معطل جلسات، عکس گرفتن و وعده های توخالی کاخ سفید و سه کشور اروپایی نخواهد ماند.

آمریکا مه 2018 رسماً از توافق برجام خارج شد و ضمن بازگرداندن تحریم‌های گذشته، تحریم‌های جدیدی نیز علیه ایران وضع کرد.

جمهوری اسلامی ایران به مدت یک سال در چارچوب برجام به تعهدات هسته‌ای خود عمل کرد، اما از آنجایی که کشورهای اروپایی عضو برجام در اجرای تعهدات خود ناکام بودند، ایران نیز از مه 2019 کاهش تعهدات برجامی را طی 5 گام اجرا کرد.

با تداوم ناکامی کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات برجامی‌شان، مجلس شورای اسلامی ایران دسامبر 2020، قانون 9 ماده‌ای «اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را تصویب کرد.

الزام دولت جمهوری اسلامی ایران برای غنی‌سازی 20 درصد، افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده سطح پایین و بهره‌گیری سازمان انرژی اتمی ایران از نسل جدید سانترفیوژهای IR2M  و IR6، از جمله بندهای قانون «اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» است.

کلیدواژه