حوت 02, 1399 09:55 Asia/Kabul
  • بلینکن: سیاست «فشار حداکثری» بر ایران بی‌نتیجه بوده است
    بلینکن: سیاست «فشار حداکثری» بر ایران بی‌نتیجه بوده است

وزیر خارجه آمریکا به شکست فشار حداکثری دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا بر ایران اعتراف کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «آنتونی بلینکن» با اشاره به سیاست «فشار حداکثری» افزود، «ما طی سال‌های اخیر سیاست فشار حداکثری علیه ایران را اجرا کرده‌ایم، اما نه تنها بی‌نتیجه بود، بلکه بر مشکلات افزوده است؛ چراکه ایران اکنون به تولید سوخت کافی و تولید مواد شکافت‌پذیر نزدیک‌تر شده است.»

وی با تأکید بر دریافت دعوتنامه اتحادیه اروپا برای شرکت در نشست غیر رسمی کمیسیون برجام گفت، «قرار است سه کشور اروپایی به همراه روسیه و چین و همچنین ایران در آن حضور داشته باشند و ما هم قصد داریم در آن حضور داشته باشیم.»

«بلینکن» در ادامه تصریح کرد، واشنگتن با متحدانش همکاری خواهد کرد تا مانع نفوذ منطقه‌ای تهران و نیز پیشرفت برنامه دفاعی موشکی ایران شود.

از سوی دیگر، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به تصمیم آمریکا برای پذیرفتن دعوت اروپا برای شرکت در نشستی با کشورهای عضو برجام گفت، «جو بایدن» رئیس جمهور، از ما خواست تا با درخواست اروپا برای آغاز مذاکره با ایران موافقت کنیم.

به علاوه، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، ایالات متحده آمریکا پیشنهاد اروپا برای میانجی‌گری در گفت‌وگوها با ایران در خصوص توافق هسته‌ای برجام را پذیرفته است.

«دونالد ترامپ» سه شنبه 8 می 2018/18 ثور1397 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم های هسته ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

گفتنی است دونالد ترامپ در حالی به رغم میل باطنی خود کاخ سفید را ترک کرد که طی چهار سال اخیر در راستای راهبرد «فشار حداکثری» شدیدترین تحریم‌ها و تنگنا‌های اقتصادی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد، اما به هیچ یک از اهداف مورد نظر خود دست نیافت.

 

 

 

کلیدواژه