حوت 11, 1399 16:21 Asia/Kabul
  • عراقچی: حضور تروریست‌های تکفیری در قره‌باغ مایه نگرانی جدی است
    عراقچی: حضور تروریست‌های تکفیری در قره‌باغ مایه نگرانی جدی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت: حضور گروه‌های ترویستی تکفیری در منطقه قره باغ نگرانی جدی جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،«سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در همایش بین المللی «قره باغ ۱۷ ربیع، گفتمان برتر» در قم با بیان اینکه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حد اعلای خود است،افزود: جمهوری اسلامی ایران سیاست حسن همجواری خود را با تمام همسایگانش دارد و این سیاست ظرفیت هایی برای بازیگری ایران برای حل مشکلات منطقه ای فراهم می کند.

عراقچی با تاکید بر اینکه در طول جنگ قره باغ، جمهوری اسلامی ایران بر مخالفت با این جنگ و اشغال مناطق جمهوری آذربایجان تاکید و این اشغالگری را محکوم کرده است، افزود: امضای ساخت سد خداآفرین میان ایران و دولت جمهوری آذربایجان در حالی که این سد در مناطق اشغالی بود، نشان دهنده مخالفت جدی ایران با اشغالگری ارمنستان و عدم مشروعیت این اشغالگری بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران،با بیان اینکه ضرورت آزادسازی مناطق اشغال مبتنی بر اصل غیرقابل قبول تغییر مرزها مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: با هرگونه تغییر در مرزهای منطقه و تهدید حاکمیت کشورها و هرگونه بازیگری کشورهای فرامنطقه ای مخالف هستیم که این نگرانی های جمهوری اسلامی ایران به طرف های مختلف اعلام شده است.

«سیدعباس موسوی» سفیر ایران در جمهوری آذربایجان نیز در این همایش با بیان اینکه ارزش راهبردی سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی توسط مسئولان جمهوری آذربایجان به خوبی درک شد گفت: برخی بر اشغال و اشغالگری عادت کرده بودند ولی بیانات و مواضع صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان داد که نظم ژئوپولیتیکی مبتنی بر اشغال نمی تواند ادامه داشته باشد هر چند عده ای بر آن سرمایه گذاری کرده باشند.

درگیری‌های نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ و مناطق اشغالی اطراف آن، از  ۲۷ سپتامبر/6 میزان  آغاز شد و در نهایت این درگیری با وساطت روسیه و امضای توافق نامه سه جانبه میان آذربایجان، ارمنستان و روسیه این جنگ به پایان رسید که نتیجه آن آزادسازی منطقه قره باغ و مناطق اشغالی اطرف آن از ارمنستان بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول جنگ قره باغ رهنمودهایی برای پایان این جنگ مبنی بر اینکه "سرزمین‌های آذربایجان باید آزاد شود"، "امنیت ارامنه آن سرزمین باید محفوظ بماند"، "دو طرف به مرزهای بین‌المللی کشورها تجاوز نکنند" و "اگر تروریست‌ها نزدیک مرز ایران بیایند، برخورد قاطع می‌کنیم"ارائه دادند که این همایش برای تبیین این رهنمودها برگزار شده است.

کلیدواژه