حوت 12, 1399 08:37 Asia/Kabul
  • شکست حقوقی آمریکا مقابل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
    شکست حقوقی آمریکا مقابل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

دیوان داوری دعاوی ایران- آمریکا مستقر در شهر لاهه هلند، با صدور رایی دولت آمریکا را به استرداد اموال صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران محکوم کرد.

به گزارش روابط عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دیوان داوری دعاوی ایران- آمریکا مستقر در شهر لاهه هلند، دولت آمریکا را به استرداد اموال  صدا و سیما  یا پرداخت مابه‌ازای آن به ارزش تقریبی یک میلیون و 300 هزار دلار محکوم کرده است.

این  حکم قطعی است،  و به زودی اجرایی می‌شود.

معاونت حقوقی و امور مجلس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با پیگیری­‌های مستمر، ارائه مستندات، دفاعیات، لوایح متقن و بهره‌­گیری از حقوق­دانان و کارشناسان مجرب، با همکاری مرکز امور حقوقی بین‌­المللی ریاست جمهوری موفق شد از هیات عمومی دیوان داوری متشکل از ٩ قاضی رسیدگی‌کننده، رأی محکومیت «قطعی» دولت آمریکا را بگیرد.

قضات رسیدگی کننده، مهلت چهار ماهه‌­ای برای اجرای رأی مذکور تعیین و مقرر کرده ­اند که در صورت اقدام نکردن  به موقع دولت آمریکا، واشنگتن مکلف است با احتساب خسارات وارده، مجموعاً مبلغ یک میلیون­ و 238 هزار و 110 دلار به سازمان صداوسیما خسارت بپردازد.

کارشناسان حقوقی و سیاسی بر این باورند که این رأی، بیان­گر توانمندی کارشناسان زبده حقوقی سازمان صداوسیما در ارائه لوایح و دفاعیات متقن است که با همکاری مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری در دفاع از منافع ملی و به ویژه پاسداری از منافع رسانه ملی در محاکم و مراجع بین‌المللی انجام پذیرفته است.

همچنین صدور این رأی می‌تواند به عنوان رویه و مستندی مهم در طرح دعاوی ایران علیه دولت آمریکا، به منظور استرداد سایر اموال به ناحق توقیف‌شده ملت ایران مورد استناد قرار گیرد‌.

کلیدواژه