رایزنی تلفنی گوترش با ظریف درباره یمن
(last modified Wed, 03 Mar 2021 03:18:44 GMT )
حوت 13, 1399 07:48 Asia/Kabul
  • رایزنی تلفنی گوترش با ظریف درباره یمن
    رایزنی تلفنی گوترش با ظریف درباره یمن

"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد سه شنبه شب تلفنی با "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اوضاع یمن گفت‌ وگو کرد.

به گزارش رادیودری، "گوترش" در این تماس تلفنی ضمن تشریح آخرین اقدامات سازمان ملل به منظور پایان دادن به جنگ یمن و برقراری صلح عادلانه و آغاز گفت‌ وگوهای سیاسی در این کشور، خواستار تداوم تلاش‌های برجسته جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری صلح در یمن شد.

ظریف نیز در این تماس تلفنی، با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از  تلاش های سازمان ملل برای برقراری صلح عادلانه در یمن، بر لزوم پایان جنگ، رفع محاصره و‌ارائه کمک های انساندوستانه به مردم یمن تاکید نمود.

وزیر خارجه ایران همچنین ابراز امیدواری کرد، با انجام گفت‌وگوهای درون یمنی و تشکیل دولت فراگیر شاهد استقرار و ثبات این کشور باشیم.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار منطقه همواره به دنبال حل بحران های غرب آسیا از جمله بحران یمن از طریق سیاسی بوده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره در 6 سال اخیر از کشورهای جنگ طلب خواسته که به جنگ و محاصره یمن پایان داده و راه حل مسالمت آمیز را مدنظر قرار بدهند.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره این کشور کرده است. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

تجاوز نظامی عربستان همچنین کشور فقیر یمن را با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه کرده است.

کلیدواژه