حوت 14, 1399 13:24 Asia/Kabul
  • عزم ایران و پاکستان در شناسایی میراث ملموس دو کشور
    عزم ایران و پاکستان در شناسایی میراث ملموس دو کشور

وابسته فرهنگی ایران در لاهور و مدیرکل اداره منطقه قدیمی لاهور بر شناسایی میراث ملموس دو کشور و اشتراکات فرهنگی تاکید کردند.

به گزارش رادیودری، جعفر روناس وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در لاهور و کامران لاشاری مدیرکل «اداره منطقه قدیمی لاهور» (Walled City of Lahore Authority) بر تقویت همکاری فیمابین در حوزههای گردشگری، فرهنگی و هنری توافق کردند.
جعفر روناس در این دیدار با اشاره به پتانسیلهای موجود بین دو کشور همسایه و برادر برای توسعه روابط فرهنگی و هنری گفت: به دلیل تجربه های ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در حوزه مرمت و بازسازی آثار باستانی و تاریخی، آمادگی تبادل تجربیات برای بازسازی مکانهای تاریخی را داریم.
وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سنگ نوشته های پرتعداد به زبان فارسی در اماکن تاریخی لاهور گفت: خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور در نظر دارد فیلمی مستند درباره فارسی نوشته های اماکن تاریخی شهر لاهور تهیه کند و بدین منظور نیاز به هماهنگی و مساعدت آن اداره دارد.
کامران لاشاری نیز در این دیدار، با بیان اشتراکات عمیق فرهنگی تاریخی زبانی و هنری بین ایران و پاکستان گفت: زمانی که با دوستان و اتباع ایرانی ملاقات میکنیم احساس دوستی عمیق چند دهه ساله را در خود احساس میکنیم.
وی با بیان نقش پررنگ سلسله گورکانیان هند در ترویج فرهنگ ایرانی و زبان فارسی در شبه قاره هند گفت: در جای جای منطقه قدیمی شهر لاهور آثار و تمدن ایرانی با سنگ نوشتههایی به زبان فارسی وجود دارد.

کلیدواژه