ادعای های وزارت دفاع آمریکا درباره ایران
(last modified 1399-12-17T04:49:15+00:00 )
حوت 17, 1399 09:19 Asia/Kabul
  • ادعای های وزارت دفاع آمریکا درباره ایران
    ادعای های وزارت دفاع آمریکا درباره ایران

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بدون اشاره به اقدامات مداخله جویانه ی این کشور در منطقه غرب آسیا ادعا کرد، برنامه موشکی ایران باعث نگرانی مقام های این وزارت خانه شده است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، وزارت دفاع آمریکا مدعی شد ایران هم زمان با پیش‌برد برنامه هسته‌ای خود قصد دارد برنامه موشکی را نیز توسعه دهد که بر اساس این ادعا، موجب نگرانی پنتاگون شده است.

این ادعای پنتاگون در حالی مطرح شده است که جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده که برنامه موشکی ایران منطبق با موازین بین المللی، دارای ماهیت دفاعی و در راستای بازدارندگی است.

در برنامه هسته ای هم، ایران به دنبال خروج یک جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام (8 مه 2018) تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد و اخیراً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرده است.

اقدامات مداخله جویانه آمریکا، در سال های اخیر موجب تشدید تنش در غرب آسیا شده است.

وضعیت امروز غرب آسیا بیش از همه ناشی از راهبرد سه گانه آمریکا شامل جنگ، اختلاف‌افکنی میان رقبا و کشورهای منطقه و همچنین تبدیل منطقه به بازار سلاح‌های آمریکایی است، سلاح‌هایی که حتی کنگره آمریکا نیز اذعان کرده علیه غیرنظامیان استفاده می‌شود. 

کلیدواژه