حوت 19, 1399 13:56 Asia/Kabul
  • حمایت یونسکو از ایران برای ارتقای علم و فناوری
    حمایت یونسکو از ایران برای ارتقای علم و فناوری

مدیرکل یونسکو از آمادگی این نهاد برای حمایت از ارتقای علم و فناوری در ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا،«ادری آزولای» مدیرکل یونسکو با صدور پیامی به سومین کنگره بین المللی جندی شاپور، گفت: یونسکو آماده است از جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای ارتقای علم و فنآوری، ایجاد دانش و به اشتراک گذاری آن حمایت کند.

مدیرکل یونسکو در این پیام با اشاره به زمان تاسیس دانشگاه جندی شاپور، خاطرنشان کرده است: از زمان تاسیس، این دانشگاه، پایتخت فکری امپراتوری ساسانی، مرکز اصلی تولید دانش و مجمعی جهانی برای تولید علم بوده است و در واقع، این دانشگاه نقشی اساسی در برتری تاریخی ایران در علم داشته است.

در ادامه پیام ادری آزولای آمده است: بخش مهمی از نقش یونسکو همان سنت بزرگ ترویج صلح و رفاه از طریق علم، دانش و فرهنگ است. این سنت در جامعه بین المللی امروز که با چالش های جدیدی چون تغییرات اقلیمی، نابودی تنوع زیستی، اختلالات فناوری و  گسترش نابرابری ها روبرو است، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مدیرکل یونسکو با اشاره به شیوع ویروس کرونا، تصریح کرده است: بیماری همه گیر COVID-۱۹ موجب افزایش این چالش ها شده است و بشریت باید دست به انتخاب بزند و ما باید با تعیین ارزش هایی که می خواهیم راهنمای ما باشند و انتخاب اینکه در چه جهانی می خواهیم زندگی کنیم، بر اختلافات خود غلبه کنیم.

کنفرانس بین المللی بزرگداشت یک هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور از امروز (سه شنبه ۹ مارس ۲۰۲۱ ) در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران آغاز شد و تا فردا ادامه دارد. 

دانشگاه جندی شاپور در استان خوزستان ،جنوب غرب ایران با بیش از ۱۷ سده قدمت، از باستانی‌ترین دانشگاه‌های غرب آسیا محسوب می‌شود.

کلیدواژه