حوت 20, 1399 09:03 Asia/Kabul
  • بقایی هامانه: اسناد تحول قضایی نشانه عزم ایران برای ارتقا و پاسداشت حقوق بشر است
    بقایی هامانه: اسناد تحول قضایی نشانه عزم ایران برای ارتقا و پاسداشت حقوق بشر است

سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو از بیانیه غیرمنصفانه و تحریف شده گزارشگر ویژه سازمان ملل علیه وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد و تصریح کرد که اسناد تحول قضایی نشانه عزم ایران برای ارتقا و پاسداشت حقوق بشر است.

به گزارش رادیودری، «اسماعیل بقایی هامانه» سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو روز سه شنبه با ایراد سخنانی در چهل و ششمین نشست شورای حقوق بشر عنوان کرد که بیانیه جاوید رحمان گزارشگر  ویژه سازمان ملل در مورد ایران با انگیزه های سیاسی بانیان غربی ارایه شده است.

وی در ارتباط با این بیانیه که زنان ایران را شهروند درجه دو ذکر کرده بود به موفقیت‌هایی که آن‌ها در سطوح علمی و اجتماعی و مدیریتی بدست آورده اند اشاره و تاکید کرد که زنان در ایران شهروند درجه دو نیستند و قابل قبول نیست که نیمی از مردم یک کشور را فارغ از هرجایگاه و عنوانی که دارند شهروند درجه دو نامید. 

بقایی هامانه از اینکه ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد مورد سوء استفاده سیاسی قرار گرفته و به عرصه ای برای انتشار اظهارات سهل انگارانه، پیش‌داورانه و قضاوتگرانه در مورد یک ملت تبدیل شده ابراز نگرانی کرد.

سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو بابیان اینکه که بیش از ۱۰ سال است که سازوکار به اصطلاح گفتگوی تعاملی به عنوان جایگاهی برای سخن پراکنی علیه ایران تحت لوای حقوق بشر تبدیل شده است، افزود: این یک سازوکار و صحنه آرایی یکطرفه و ستیزه گرانه است که بانیان برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده خود تدارک دیده اند و به هیچ‌وجه نمی تواند هیچ خدمتی به ارتقای حقوق بشر کند. 

بقایی هامانه با اشاره به اینکه برخی از کشورها از گفتمان حقوق بشر به عنوان سلاحی علیه سایر کشورهایی که با آنها مخالف هستند استفاده می کنند، تاکید کرد که این رویه خطرناک باید برای هر طرفی که مسئولیت پذیر است نگران کننده باشد.

وی تصریح کرد؛ از ماموریتی که بر بنیانی مخدوش بنا نهاده شده نمی توان انتظار هیچ نتیجه مناسبی غیر از پرونده سازی برای یک کشور براساس عمومیت بخشی به مسائل موردی و تفاسیر و اطلاعات غلط و مخدوش، داشت.

بقایی تحریم‌ها را نمونه نقض آشکار حقوق بنیادین ملت ایران دانست که دولت کنونی آمریکا همچنان میراث غیرقانونی و غیرانسانی دولت قبل را ادامه می دهد.

سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو تاکید کرد که آمریکا باید به دلیل ارتکاب نقض گسترده و نهادینه حقوق بشر ناشی از اعمال این تحریمهای ظالمانه و غیر قانونی پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد که ایران در عزم خود برای حمایت از اهداف حقوق بشر راسخ است و هیچ چیزی نمی تواند ما را از پیگیری و تلاش مداوم‌ برای ارتقا و حمایت از حقوق بشر و بازنگری در نهادها، قوانین، نهادهای اجرایی و قضایی  باز دارد.

سفیر و نماینده دائم ایران در ژنو تاکید کرد که انتشار دو سند مهم تحول قضایی و امنیت قضایی را باید در این راستا مورد ملاحظه قرار داد.

کلیدواژه