میزان 14, 1400 18:04 Asia/Kabul
  • نماینده ایران در سازمان ملل: تحریم ها ظرفیت میزبانی از آوارگان افغان را کاهش داده است
    نماینده ایران در سازمان ملل: تحریم ها ظرفیت میزبانی از آوارگان افغان را کاهش داده است

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به میزبانی ایران از میلیون ها مهاجر افغان اضافه کرد: تبعات منفی تحریم های ظالمانه آمریکا ظرفیت کشورهای میزبان برای حمایت از پناهندگان افغان را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش رادیو دری؛ اسماعیل بقایی هامانه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد  شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو در نشستی با کمیسر عالی پناهندگان و رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزود: این تحریم ها همچنین مانع تحقق اصل همبستگی بشردوستانه در کمک به مردم افغانستان شده است.

وی اضافه کرد: تحریم‌های یکجانبه موجب شده است که بسیاری از تلاش‌های بشردوستانه برای تأمین نیازهای آوارگان با خطرهای جدی مواجه شود و این کمک ها در زمان مناسب در دسترس پناهجویان و بی‌جاشدگان قرار نگیرد.

 نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در  شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد: آمریکا اگر نمی‌تواند مشکلی را از افغانستان حل کند، دستکم بیش از این آسیب نزند.

بقایی هامانه بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد و افزود: در این کشور باید حکومتی متشکل از اهمه اقوام  و مذاهب تشکیل شود که حقوق بشر را محترم بشمارد و رفتاری مبتنی بر حسن همجواری با کشورهای همسایه داشته باشد.

وی همچنین به تبعات منفی مداخلات نظامی در افغانستان اشاره کرد و افزود: مردم افغانستان در چنین شرایطی شایسته درک و حمایت بین‌المللی هستند.

سفیر ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل اضافه کرد: هیچ کمک بشردوستانه‌ای جایگزین ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان نخواهد شد و جامعه بین‌المللی باید مسوولیت خود را در حمایت از مردم افغانستان به درستی انجام دهد.

قدردانی کمیسر عالی پناهندگان از میزبانی ایران از پناهجویان افغان

فیلیپو گرندی کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل کمک  نیز در این نشست با قدردانی از حمایت ایران از پناهندگان افغان به ویژه در شرایط دشوار همه گیری کرونا گفت: لازم است تعهدات جامعه بین‌المللی برای پشتیبانی از ظرفیت ایران و پاکستان به عنوان میزبانان عمده پناهندگان افغان تقویت شود.

وی همچنین تاکید کرد که تحریم‌ها نباید مانعی برای ارائه حمایت‌های بشردوستانه از پناهندگان و آوارگان ایجاد کند و در وضع رژیم‌های تحریمی باید شرایط و استثنائات بشردوستانه به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

کمیسر عالی پناهندگان ضمن ارائه گزارشی از سفر خود به پاکستان و افغانستان گفت: اوضاع بشردوستانه در افغانستان شکننده و رو به وخامت است و ما ضمن درخواست برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان باید برنامه ریزی کنیم که ارائه این کمک‌ها بتواند به صورت پایدار مشکلات مردم افغانستان را برطرف کند.

ارسال کمک های بشردوستانه ایران به افغانستان

درخواست طالبان از سازمان ملل برای کمک های بشردوستانه به افغانستان

 

کلیدواژه