حوت 24, 1399 12:41 Asia/Kabul
  • گروسی: آژانس به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر در ایران است
    گروسی: آژانس به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر در ایران است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ادعای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، بر انجام بازرسی‌های گسترده‌تر و جدی‌تر تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری، رافائل گروسی مدعی شد: تولید اورانیوم در سطوح بالاتر، غنی سازی ایران را به سطوحی نزدیک‌تر می‌کند که امکان کاربری نظامی آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه ادعاهایش گفت: ایران کمی کمتر از ۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد دارد، اما آن‌ها دارای سه هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده هستند که قبلاً در سطوح پایین‌تر تولید شده است.

مدیرکل آژانس در اشاره به سفر اخیرش به تهران و توافق موقت دست یافته با ایران گفت: چارچوب سه ماهه، خوشبختانه زمانی را برای مشورت‌ها و مذاکره دیپلماتیک در خصوص برجام فراهم می‌کند.

صحبت‌های مدیرکل آژانس در حالی است که «کاظم غریب آبادی» نماینده دائم ایران در اظهاراتی درباره سفر هیأت فنی آژانس در ماه آوریل به تهران گفت: هیچ ترتیبات جدیدی با آژانس، بعد از تفاهم مشترک اخیر در تهران، انجام نشده است، تعاملات دو طرف در حوزه پادمان، موضوع جدیدی نیست و در تداوم روابط موجود می باشد.

ایران به دنبال خروج یک جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (8 می 2018)  تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌ داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

جمهوری اسلامی ایران هم از 23 فوریه اقدامات داوطلبانه تحت برجام را در چارچوب قانون " اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران"  متوقف کرد.  

 

کلیدواژه