حمل 07, 1400 12:37 Asia/Kabul
  • روحانی: روابط با چین برای ایران راهبردی است
    روحانی: روابط با چین برای ایران راهبردی است

رئیس جمهوری اسلامی ایران روابط با چین را برای جمهوری اسلامی ایران راهبردی و مهم خواند و با اشاره به اراده دو کشور برای همکاری های بلند مدت ، بر توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه ها اعم از سیاسی، اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری؛ حسن روحانی روز شنبه در دیدار با " وانگ یی" وزیر امور خارجه چین با اشاره به پنجاهمین سالگرد روابط نوین دیپلماتیک بین دوکشور و همچنین همکاری های دو جانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و چین بر ضرورت تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات درزمینه پروژه های مهم  زیرساختی و توسعه ای تاکید کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین با قدردانی از مواضع پکن در حمایت از ایران در مجامع بین المللی از جمله موضوع برجام و مقابله با یکجانبه گرایی و زیاده خواهی آمریکا و محکومیت تحریم های این کشور علیه ایران، اظهار داشت: همکاری های دو کشور برای اجرای برجام و عمل به تعهدات برجامی از سوی کشورهای اروپایی بسیار مهم و می تواند موجب تغییر شرایط فعلی برجام شود.

روحانی در ادامه با تأکید بر تلاش همه جانبه برای مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه با اشاره به طرح صلح هرمز ارائه شده از سوی ایران برای تحقق این هدف، عامل اصلی بی ثباتی در منطقه را حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه دانست و اقدامات مداخله جویانه آمریکایی ها در منطقه را محکوم کرد.

روحانی با بیان اینکه در این سفر سندی امضاء خواهد شد که چشم‌ انداز رابطه 25 ساله ایران و چین را روشن و مشخص می‌کند، اظهار داشت: در خصوص واکسن کرونا افزایش همکاری های دو کشور ضروری است و خواهان تهیه و تأمین واکسن بیشتری از چین هستیم.

وزیر امور خارجه چین نیز دراین دیدار، درخصوص همکاری‌های دوجانبه تهران – پکن گفت: چین همواره برای این موضوع اهمیت زیادی قایل بوده و تلاش کرده برغم برخی مسایل این موضوع در اولویت رابطه با ایران قرار بگیرد.

"وانگ یی" با بیان اینکه چین همواره با زیاده طلبی و تحریم های  یکجانبه آمریکا مخالفت کرده و در عرصه بین المللی این مخالفت خود را نشان داده است، افزود: فشار حداکثری اقدامی خلاف قانون و ضد بشری است که از حمایت بین‌المللی برخوردار نیست.

«وانگ یی»،با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

پیش از این دیدار وانگ یی، با «علی لاریجانی» مسئول پیگیری قرارداد ۲۵ ساله ایران – چین دیدار کرد.

وزیر امور خارجه چین عصر دیروز(جمعه) برای سفری دو روزه و گفتگو با مقامات ایران و توسعه مناسبات دوجانبه و بین المللی وارد تهران شد.

کلیدواژه