حمل 10, 1400 14:27 Asia/Kabul
  • ربیعی: سند همکاری ایران و چین حاوی هیچ تعهدی برای طرفین نیست
    ربیعی: سند همکاری ایران و چین حاوی هیچ تعهدی برای طرفین نیست

سخنگوی دولت ایران با بیان اینکه سند همکاری ایران و چین پیمان، قرارداد و عهدنامه بین المللی محسوب نمی‌شود، گفت: این سند صرفاً یک نقشه راه است و حاوی هیچ تعهدی برای طرفین نیست.

به گزارش رادیودری، علی ربیعی روز سه شنبه در نخستین نشست خبری سال ۱۴۰۰ در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره سند جامع همکاری ایران و چین و ابهامات ایجاد شده درباره آن گفت: وزارت امور خارجه گزارش برگ این سند را که حاوی تمامی سرفصل‌ها، رئوس و محتوای توافق است منتشر کرده و به راحتی در دسترس همگان قرار دارد.

 سخنگوی دولت با بیان اینکه انتشار متن کامل مشروط به موافقت طرفین است، گفت: ما هیچ ملاحظه ای برای انتشار آن نداریم اما شاید نظر طرف چینی متفاوت باشد.

 ربیعی خاطرنشان کرد: هرچند برخی کشورها از جمله دولت امریکا که به دنبال یک نظام تک قطبی بدون حفظ حقوق دیگران در جهان می باشد از این گونه اقدامات ناخشنود می باشند اما برای ما مهم نیست ما براساس منافع ملی خودمان با هر کشوری که به مصلحت بدانیم، سند همکاری را امضا خواهیم کرد.

سخنگوی دولت ایران با بیان اینکه در رئوس این سند در یک نگاه ۲۵ ساله دو طرف به رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد – برد در همکاری های دوجانبه منطقه ای و بین المللی را باید مدنظر قرار دهند، گفت: به رسمیت شناختن اشتراکات فرهنگی، تقویت چندجانبه گرایی، حمایت از حق دولتها برای برخوردی از حق حاکمیت برابر در بخش دیگری از این سند آمده است.

 وی ادامه داد: در ارتباط با مسائل منطقه ای و بین المللی و بویژه مبارزه با یکجانبه گرایی این سند زمینه لازم را برای بسط همکاری ها در عرصه بین المللی در بین ایران و چین را فراهم آورده است.همچنین طرفین زیرساختهای دفاعی و مقابله با تروریسم و همکاری در عرصه های مختلف دفاعی را تقویت خواهند کرد.

کلیدواژه