حمل 23, 1400 13:39 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران به وقت خود انتقام خرابکاری سایت هسته ای نطنز را اسرائیل خواهد گرفت.

به گزارش رادیو دری، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به شکل مجازی برگزار شد،درباره خرابکاری روز گذشته اسرائیل در سایت هسته ای نطنز با بیان اینکه این اتفاق توان هسته‌ای ایران را کم نمی‌کند، افزود: هر آنچه در نطنز بود، سانتریفیوژهای نسل اول بودند و دستگاه‌های پیشرفته‌تری جایگزین می‌شود. آنچه در نطنز رخ داد، نه صنعت هسته‌ای ایران را به عقب برمی‌گرداند و نه در مسیر قطعی رفع تحریم‌ها موثر است.  

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران درباره پیگیری حقوقی و سیاسی حادثه نطنز از سوی ایران بیان کرد: براساس منشور ملل متحد و بند ۵۱ آن، حق دفاع مشروع ایران وجود دارد. این اقدام تروریسم هسته‌ای بود که می‌توانست به فاجعه انسانی منجر شود لذا ذیل جنایت بشریت قرار می‌گیرد.  

خطیب زاده درباره سکوت آژانس بین المللی انرژی اتمی در برابر اقدام اسرائیل در سایت نطنز گفت: آژانس و مراکز بین‌المللی نه تنها باید این اقدام را محکوم کنند بلکه برای جلوگیری از این دست اقدامات نیز تلاش کنند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین با بیان اینکه آنچه در وین در حال انجام است مذاکره هسته‌ای نیست بلکه گفت‌وگوهای تکنیکی برای رفع تحریم‌ها است،تصریح کرد: درباره برجام یک بار مذاکره کردیم، بندهای برجام مشخص شده است، آنچه مورد تاکید است، رفع تحریم‌ها است.

خطیب زاده درباره لغو تحریم‌های آمریکا و ‌سیاست ایران در موضوع بازگشت آمریکا به برجام تاکید کرد: وضعیت باید به ژانویه ۲۰۱۷ بازگردد ؛ آمریکا ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ وظایفی دارد و در برجام نیز وظایف آمریکا مشخص شده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روابط ایران و عراق را چندلایه و مردمی و راهبردی دانست و گفت: روابط استانی در سطوح مختلف چه با منطقه کردستان و چه بخش‌های دیگر عراق پیگیری شده و بین استانهای دوکشور ،خصوصاً استانهای مرزی ،روابط در سطوح بسیار خوبی پیگیری می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره بدهی‌های عراق به ایران هم گفت: در خصوص بدهی‌ها یکسری اقدامات انجام شده است؛ قاعدتا موانع هست، ولی پیشرفت‌هایی هم صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره سفر وزیر خارجه روسیه به تهران نیز گفت: وزیر امور خارجه روسیه در سفر فردا (سه شنبه) به تهران علاوه بر ملاقات با رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران، توافقنامه همکاری‌های جامع را نیز امضا می‌کند. 

کلیدواژه